Anttila aloitti postimyynnillä – idea Amerikasta

Anttilan tarina sai alkunsa, kuten moni muukin asia, nuorten miesten Amerikan-matkasta. Kalle Anttila perusti olympiavuonna 1952 Postitusliike Solpan. Nuori mies oli tutustunut postimyynnin saloihin ja halusi kokeilla uudenlaista kaupankäyntiä myös Pohjolassa.

talous
Kalle Anttila vuonna 1970.
Kalle Anttila perusti Anttilan 1950-luvulla.

Anttilan taival alkoi vuonna 1952 Postitusliike Solpa -nimellä, joka markkinoi tavaroita kotiinkannetulla Ostajan opas -postimyyntiluettelolla.

Hyvänä pohjana uudenlaiselle kaupankäynnille toimivat Helsingin olympialaiset sekä maailmalla ihastuttanut Suomen oma missi Armi Kuusela.

Suuren maailman metkut herättivät ensin kummastusta. Ostaja kun ei tavannut myyjää eikä nähnyt tavaraakaan, mutta täysi palautus- ja vaihto-oikeus tuotteille luvattiin. Epäluulo kääntyi pian menestykseksi ja Ostajan opas kasvatti nopeasti suosiotaan. Kansa tilasi, vaikkei tuotetta nähnytkään.

Postitusliike Solpan nimi vaihtui vuotta myöhemmin Kalle Anttila Oy:ksi.

Nopeasti nousivat myös Anttilan tavaratalot. Tarinan mukaan tavaratalolle nähtiin tarvetta, kun huomattiin ettei ostaja halunnutkaan luopua esittelykappaleesta. Ostaja halusi tavaran heti, ei postin kautta tilattuna. Suomen ensimmäisenä alennusmyymälänä pidetään Helsingin Sörnäisiin vuonna 1954 avattua Anttilan ylähallia.

1960-luku: Tavaratalojen aikakausi

Anttilan kenties tunnetuin myymälä avattiin 1960-luvun alussa Helsingin Tennispalatsiin. Kyseessä oli ensimmäinen itsepalvelutavaratalo, kun aikaisemmin tavarat oli ostettu tiskin takaa. Muut seurasivat perässä, ja vuosikymmenestä muodostui tavaratalojen aikakausi.

Toimitusjohtaja Kalle Anttila tavaratalossaan 1960-luvulla, asiakkaita ostoksilla.
Toimitusjohtaja Kalle Anttila tavaratalossaan 1960-luvulla, asiakkaita ostoksilla.Kalle Kultala

Saloon avattu tavaratalo villitsi suomalaiset viikonloppuostoksille. Asiakkaita saapui kaukaa koko perheen voimin. Tämä oli ennennäkemätön tapa.

Myös muita alhaisempiin hintoihin suhtauduttiin epäillen. Edullisten hintojen myötä Anttilan postimyynnin liikevaihto kasvoi kuitenkin jo vuonna 1960 yli puoleen miljardiin.

Aluksi kaikki toiminnot hoidettiin käsin, mutta 1960-luvun puolivälissä tietokoneet tulivat mukaan.

1970-luku: Suuri nousukausi

Talous kasvoi, ja niin alkoi myös Anttilan todellinen nousu.

Toimitusjohtaja Kalle Anttila työhuoneessaan. Kuva on otettu 60-luvulla.
Toimitusjohtaja Kalle Anttila työhuoneessaan. Kuva on otettu 60-luvulla.

Postimyyntiin panostettiin entistä enemmän. Sivumäärä luetteloissa kasvoi ja tietokoneet helpottivat kaupankäyntiä. Myös television rooli vahvistui. Kalle Anttilasta tuli mainoksien kasvo.

Vuonna 1975 Anttilan myynti oli 56 miljoonaa markkaa ja asiakkaita sillä oli 400 000.

Seuraavana vuonna, 1976, Kalle Anttila myi Anttilan kaupan alan keskusliike Tukolle ja muutti itse Floridaan Yhdysvaltoihin.

Tampereen Pysäköintitalon rakentaminen vuonna 1974. P-Anttila oli Suomen ensimmäinen pysäköintiliikennerakennus.
Tampereen Pysäköintitalon rakentaminen vuonna 1974. P-Anttila oli Suomen ensimmäinen pysäköintiliikennerakennus.Jukka Kuusisto / Yle

Vuonna 1977 Anttila-tavaratalojen määrä tuplaantui kymmenestä kahteenkymmeneen.

1980-luku: Merkkituotteet nousussa

Anttila päivitti logonsa, rakennutti uusia tavarataloja sekä uudisti ja laajensi vanhoja tavarataloja.

Merkkituotteiden osuus kasvoi oleellisesti.

Kokkolan Anttila vuonna 1989.
Kokkolan Anttila vuonna 1989.Derrick Frilund / Yle

1990-luku: Lama ei lannistanut

Myös 1990-luvun alun lama-aikana Anttila jatkoi voimakasta kasvua. Vuonna 1992 Anttila aloitti postimyynnin ensin Viroon ja myöhemmin Latviaan. Anttila avasi myös ensimmäisen Kodin Ykkösensä Vantaan Varistossa, ja vuosikymmenen loppuun mennessä niitä oli avattu jo viisi.

Kesko-konserni osti Anttilan vuonna 1996.

Anttila-tavarataloja oli jo 31 ja työntekijöitä 2 600.

Anttila perusti verkkokauppa NetAnttilan. Ensimmäistä kertaa tavaratalojen ja postimyynnin ohella Anttilassa pystyi asioimaan myös netissä.

2000-luku: Verkkokauppa mullisti markkinat

Verkkokauppa alkoi mullistaa kaupankäyntiä toden teolla 2000-luvulla. Verkon rooli kasvoi entisestään ja yhä useampi klikkasi ostoksia kotiin.

Vuonna 2005 avattiin Viron verkkokauppa ja kahta vuotta myöhemmin Kodin Ykkönen avasi oman verkkopalvelunsa. Myös uusia tavarataloja avattiin.

NetAnttila on valittu yhteensä kolme kertaa Suomen luotetuimmaksi verkkokaupaksi.

Tampereen Anttila vuonna 2004.
Tampereen Anttila vuonna 2004.Mika Kanerva

2010-luku: Vaikeuksien taival

Kaupan alalla asiointi siirtyy yhä enemmän verkkoon. Suomessa kivijalkatavaratalojen vaikeudet ovat lisääntyneet.

2010-luvulla alkoi Anttilan syöksy. Tappiolliset vuodet ovat seuranneet toisiaan.

Vuonna 2014 Kesko päätti yhteensä kahdeksan Anttilan ja neljän Kodin1:n sulkemisesta. Viime vuoden osalta Anttila-ketju teki 64 miljoonaa tappiota Kesko-konsernille.

Keskon mukaan nyt näyttää, että tehostustoimet ovat alkaneet purra. Raskaasti tappiollisen tavarataloketjun elpymistä Kesko ei kuitenkaan jäänyt odottelemaan, vaan luopui koko ketjusta muodolliseen vain miljoonan euron hintaan.

Saksalainen, Luxenburgiin rekisteröitynyt pääomasijoitusyhtiö 4K Invest osti Anttila-tavarataloketjun 16.3.2015. Kauppaan kuului yhteensä 23 Anttilaa ja kahdeksan Kodin1-tavarataloa, NetAnttila- ja kodin1.com-verkkopalvelut ja tytäryhtiöt Virosta ja Latviasta.

Anttilan toimitusjohtajaksi nouseva Markus Roschel vakuuttaa, ettei liikkeiden tai työpaikkojen määrää ole suunnitteilla vähentää. Anttilan ostanut pääomasijoittaja on erikoistunut nimenomaan kaupan alan uudelleenjärjestelyihin eli toiminnan kääntämiseen kannattavaksi.