Vectron-sähköveturi saapuu koeajoon Suomeen

Veturia testataan pääradalla ja Lahden oikoradalla kevään ja kesän aikana. Kaupalliseen käyttöön uudet sähköveturit tulevat vuonna 2017.

talous
Vectron-sähköveturi
Suomeen testiin saapuva Vectron-sähköveturi Münchenissä ennen matkaa.Siemens

Ensimmäinen Vectron-sähköveturi tulee koeajettavaksi Suomeen.

– Veturi on parhaillaan matkalla Saksasta Suomeen. Sen pitäisi olla perillä viikonvaihteessa, kertoo VR:n liikennejohtaja Petri Auno.

Koeajoliikenteeseen veturi tulee pääsiäisen jälkeen. Ensin se on viriteltävä suomalaiseen raideliikenteeseen sopivaksi. Veturiin on esimerkiksi rakennettu suomalaiseen raideleveyteen sopiva teli, sillä Euroopassa raideleveys on kapeampi.

VR tilasi vuonna 2013 Siemensiltä 80 Vectron-mallista sähköveturia. Uudet veturit kulkevat 200 kilometrin tuntivauhtia ja ne on suunniteltu kestämään jopa 40 asteen pakkasia.

Nyt testiin tuleva veturi on eurooppalaisen mallin veturi, eikä siinä ole vielä erityisesti Suomen oloihin suunniteltuja talviominaisuuksia. Pohjoisen oloihin muokatut veturit tulevat koeajoon vuonna 2016. Näihin vetureihin asennetaan myös kaksi dieselmoottoria, joiden ansiosta veturi pääsee liikkumaan lyhyitä matkoja myös silloin, kun sähkövirta jostain syystä katkeaa.

Varsinaiseen liikenteeseen Vectron-vetureita alkaa suunnitelmien mukaan tulla vuonna 2017. Kaikkien 80 veturin on suunniteltu olevan liikenteessä vuoteen 2026 mennessä.

Testejä pääradalla ja Lahden oikoradalla

Kevään ja kesän aikana tehtävissä testeissä kiinnitetään Petri Aunon mukaan huomiota perusasioihin. Jos muutoksille on tarvetta, ne ehditään tehdä vielä ennen kuin Suomeen jäävät veturit saapuvat.

– Testaamme esimerkiksi Suomen raideleveyteen rakennettua teliä sekä kulunvalvontajärjestelmää, Auno kertoo.

Vectron-veturia koeajetaan Suomessa ainakin elokuuhun saakka. Testit suuntautuvat pääradalle Helsingistä Pohjoisen suuntaan sekä Lahden oikoradalle, jossa sijaitsee muun muassa kulunvalvontatestirata.