Länsimetro-väännössä alkaa uusi luku – mukana jälleen Siemens

Asetinlaitteen hankkiminen Länsimetroon tuli ajankohtaiseksi sen jälkeen, kun Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL päätti viime vuoden lopussa purkaa automatisointisopimukset Siemensin kanssa.

Kotimaa
Matkustajia Hakaniemen metroasemalla.
HKL laittaa tulevina vuosina rahaa muun muassa vanhojen metroasemien peruskorjauksiin.Yle

Järjestelmätoimittaja Siemens on jättänyt tarjouksen Länsimetron asetinlaitteen toimittamisesta.

Asetinlaite on turvalaite, jonka avulla ohjataan metroliikennettä. Sen avulla saadaan junan käyttämän kulkutien vaihteet ja opastimet oikeisiin asentoihin.

Asetinlaitteen hankkiminen Länsimetroon tuli ajankohtaiseksi sen jälkeen, kun Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL päätti viime vuoden lopussa purkaa automatisointisopimukset Siemensin kanssa.

Sopimusten purkaminen merkitsi käytännössä sitä, että Länsimetro aloittaa liikennöinnin kuljettajan ajamana eikä automaattisena ilman kuljettajaa.

Siemensin lisäksi tarjouksen asetinlaitteen toimittamisesta on jättänyt turvallisuuteen ja ympäristötekniikkaan erikoistunut Mipro. Tarjoukset piti jättää tämän viikon maanantaihin mennessä.

Siemensin toimialajohtaja Juha Lehtonen perustelee tarjouksen jättämistä kahdella seikalla.

– Me olemme edelleenkin vakuuttuneita, että me pystymme toteuttamaan Länsimetron avauksen aikataulussa meidän osaltamme. Toinen (perustelu) näihin neuvotteluihin liittyen on, että jos me voittaisimme tämän tarjouskilpailun, niiltä osin olisi vähemmän oikeudenkäynteihin vietäviä asioita.

Sekä HKL että Siemens ovat sanoneet käyttäneensä jo kymmeniä miljoonia euroja metron automatisointiin. HKL on maksanut noin 50 miljoonaa euroa Siemensille. Siemens taas katsoo käyttäneensä automatisointiin jo suunnilleen 100 miljoonaa euroa.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski on arvioinut, että asetinlaitesopimuksen arvo on noin 20–40 miljoonaa euroa. Kokonaisuudessan Länsimetron kustannukset noussevat yli miljardiin euroon.

Automatisoinnissa vaikeaksi osoittautui muun muassa nykyisin käytössä olevien vanhojen metrojunien automatisointi.