Etelä-Savon ely-keskuksen hydrobiologi Antti Haapala kieltäisi jäällä liikkumisen kaikilla ajoneuvoilla.
– Moottorikelkat mukaan lukien. Jos railon tai muuten heikon kohdan huomaa vauhdissa, ajoneuvon pysäyttäminen 20-30 metrissä on mahdotonta liukkaalla jäällä. Viikonloppuna näin vielä auton Puulavedellä, mutta sanoisin, että on hulluutta mennä autolla tai kelkalla jäälle.
– Uusia railoja repeytyy jatkuvasti, eikä niihin yöpakkasilla tule kuin ehkä sentin jääkerros, ja se ei kanna mitään, Haapala muistuttaa.
Vaaranpaikkoja riittää myös potkukelkalla ja retkiluistimilla liikkuville. Liukas jään pinta ei äkkijarrutuksia mahdollista.
– Kelluntavarusteet pitää olla ehdottomasti mukana ja tietysti naskali.
Kohvajäätä jopa puolet
Jään paksuus ja vahvuus on ajankohtaan nähden heikko. Jäätä on vähemmän ja pehmeän kohvajään osuus voi olla jopa puolet. Jäätä oli viime viikolla (11.3.) Etelä-Savon korkeudella 31-40 cm.
Lisäksi päivä- ja yölämpötilojen voimakas vaihtelu repii pienempiä, hiusmaisia railoja, joita ei silmällä edes huomaa.
– Järkevä nyrkkisääntö voisi olla, että jos vesi alkaa avannon ympärillä karmeasti keikkua ja pieniä railoja syntyy minuutissa kymmeniä niin kannattaa hakeutua rannalla.
– Eikä salmiin kannata missään tapauksessa mennä.
Kuluvan viikon auringonpaiste lämmittää myös jään alla olevaa vettä, sillä lumet ovat sulaneet jäiltä jo tovi sitten.