1. yle.fi
  2. Uutiset

Suunnittelija kuuntelee asiakkaiden toiveita somessa – "Sitä aina hämmästyy, kun joku on tykännyt kuoseista"

Sosiaalinen media auttaa verkossa toimivaa kangaskauppiasta räätälöimään kuosit asiakkaiden toiveiden mukaisiksi. Kuosisuunnittelija Leena Renko ja kangaskauppaa verkossa pyörittävä Tiina Törnström kuuntelevat tarkasti asiakkaiden toiveita somessa.

Ylen aamu
Leena Renko ja Tiina Törnström.
Suomeen on viime vuosina noussut lukuisia kankaita myyviä verkkokauppoja, jotka teettävät pieniä kangaseriä suomalaisten suunittelijoiden kuoseista. Aamu-tv:n vieraina olivat ulkomaillakin suosittu piensuunnittelija Leena Renko ja verkkokauppayrittäjä Tiina Törnström.

Kuosisuunnittelija Leena Renko aloitti uransa osallistumalla suunnittelukilpailuun viitisen vuotta sitten.

– Olen aina tykännyt piirtää, ja olen tykännyt kuoseista ja kankaista. Ajattelin, että minäpä koitan, mitään ei ole hävittävänä, Renko muisteli suunnittelijan uransa alkuaikoja Ylen aamu-tv:ssä.

Renko yllättyi siitä, että ihmiset pitivät hänen kuoseistaan. Hän voitti kilpailun ja sai siitä lisää itsevarmuutta.

– Minulla oli siihen aikaan blogi ja rupesin sinne laittamaan kuoseja, Renko kertoo.

Hän alkoi pian saada yhteydenottoja, joissa häntä pyydettiin suunnittelemaan kuoseja.

– Siitä se on lähtenyt pyörimään eteenpäin. Tuntuu välillä, ettei vieläkään tajua, että on siellä jossain viiden vuoden takaisessa tilanteessa. Sitä aina hämmästyy, kun netissä lukee, että joku on tykännyt kuoseista, Renko nauraa.

Verkkokaupan avaamista suunnittelut Tiina Törnström innostui Rengon blogista niin paljon, että päätti perustaa kangaskaupan ja ryhtyä myymään Rengon kuoseja. Myynnissä on myös muiden suunnittelijoiden kankaita.

– Leena on ollut se inspiraation lähde, Törnström sanoo.

Törnströmin mukaan tärkeä rooli verkkokaupan perustamisessa on ollut sosiaalisella medialla, blogeilla ja harrastajaryhmillä.

Asiakkaiden toiveita helppo kuunnella somessa

Naiset kertovat, että asiakkaiden toiveita kuunnellaan hyvin tarkasti.

– Me olemme menneet ihan sen mukaan, mitä kuluttajat on meiltä toivoneet...Me saamme kysyttyä palautetta heti asiakkailta somen kautta, Törnström kertoo.

Asiakkaille on muun muassa järjestetty äänestyksiä väreistä.

– Kuluttajat saavat itse valita sen, mikä väri tuotetaan. Vuorovaikutus asiakkaan kanssa on ihan uudenlaista ja mahdollistaa ihan uudet jutut, Törnström selittää.

Renko ja Törnström ovat tehneet yhteistyötä jo vuosien ajan, mutta tapasivat toisensa kasvokkain ensimmäistä kertaa vasta aamu-tv:n keskustelua edeltävänä iltana.

– Minä olen Oulussa ja Tiina on melkein toisella puolella Suomea, niin emme sillä lailla pysty livenä näkemään. Hyvin se onnistuu sähköpostin, Facebookin ja Messengerin kautta, Renko naurahtaa.

Lue seuraavaksi