1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Lukutaito jo kolmevuotiaana – yhä useampi lapsi oppii lukemaan ennen kouluikää

Kolmasosa lapsista osaa lukea jo ennen koulun aloittamista. Mainoskylttien ja tienviittojen täyttämässä maailmassa lapset oppivat lukemaan yhä useammin vuosia ennen varsinaista kouluikää.

ilmiöt
Lapset oppivat lukemaan yhä useamminen ennen kouluikää.
Viisivuotias heinolalainen Santra-neiti oppi lukemaan muutama kuukausi sitten.Vihtori Koskinen/ Yle

Vielä 15 vuotta sitten murto-osa lapsista osasi lukea ja kirjoittaa ennen kouluikää. Parin vuosikymmenen aikana alle kouluikäisten lasten lukemisesta on tullut paljon yleisempää.

– Meillä kaikki kolme lasta oppivat lukemaan 3–5-vuotiaina ihan itsekseen. Toki heille oli luettu paljon. Jokaisen kohdalla kuitenkin huomasimme vähän kuin vahingossa, että lukutaito on saavutettu, sanoo heinolalainen Minna Repo.

Lasten lukemista tutkineet Jyväskylän yliopiston professori Marja-Kristiina Lerkkanen ja Itä-Suomen yliopiston alkukasvatuksesta vastaava yliopistonlehtori Martti Siekkinen kertovat, että lukutaito opitaan yhä nuorempana.

– Varhaisten lukijoiden osuus on nykyisin noin kolmasosa lapsista, Siekkinen toteaa.

Meillä kaikki kolme lasta oppivat lukemaan 3-5-vuotiaina ihan itsekseen.

Minna Repo

Logot ja mainokset opettavat

Lasten lukemaan oppimisen aikaistumista on tutkittu muun muassa yliopistoyhteistyönä Alkuportaat-tutkimuksessa. Lukemaan opitaan yhä varhemmin, koska päiväkodeissa ja esikouluissa tuetaan lukemaan oppimista koko ajan enemmän.

Oma osuutensa on myös sillä, että nykymaailma on täynnä kirjaimia ja sanoja.

Lapset tunnistavat kuvien ja logojen avulla, että tuossa on Mäkkäri tai Prisma.

Marja-Kristiina Lerkkanen

– Poika hahmotti sanat kokonaisuutena ja luki tienviittoja ja mainoskylttejä. Toinen poikani oppi lukemaan viisivuotiaana Muumi-tietokoneella leikkiessään, heinolalainen Margit Niemi muistelee.

Professori Lerkkasen mukaan mainoskylteillä on suora yhteys lukemaan oppimiseen.

– Lapsi on usein itse kiinnostunut kirjaimista ja teksteistä. He seuraavat, mitä ympärillä tapahtuu ja mitä ympäristön tekstit viestivät. Lapset tunnistavat kuvien ja logojen avulla, että tuossa on Mäkkäri tai Prisma, Marja-Kristiina Lerkkanen sanoo.

Suuri osa lapsista oppii lukemaan ja kirjoittamaan ennen koulun aloittamista.
Vihtori Koskinen/ Yle

”Lapsi oppi lukemaan ihan itsestään”

Tutkijat muistuttavat, että lukutaito ei tipahda taivaasta, vaikka vanhemmista se usein siltä tuntuukin.

Vanhemmilta usein kuultu kommentti lasten varhaisesta lukemaan oppimisesta on, että ”lapset oppivat lukemaan ihan itsestään.”

Jotta lapsi oppii lukemaan, kielellisen kehityksen pitää olla riittävällä tasolla uuden taidon oppimiseksi.

– Opin lukemaan alle neljävuotiaana. Istuin mumman vieressä penkillä, kun hän luki keittiön pöydän ääressä sanomalehteä. Kyselin kirjaimia ja sanoja, ja mumma vastaili kärsivällisesti. Sitten vaan osasin yhtäkkiä, lahtelainen Elina Tikkanen muistelee.

Enteileekö varhainen lukemaan oppiminen koulumenestystä?

Varsinkin nettikeskusteluissa viljellään ajatusta siitä, että varhainen lukemaan oppiminen enteilee myös hyvää koulumenestystä myöhemmällä koulu-uralla.

Opin lukemaan alle neljävuotiaana. Istuin mumman vieressä penkillä, kun se luki keittiön pöydän ääressä sanomalehteä.

Elina Tikkanen

Kasvatustieteilijöiden mukaan varhain opitun lukutaidon ja myöhemmän koulumenestyksen kulkemisesta käsi kädessä ei ole olemassa näyttöä. Varhain lukemaan oppineet ovat kuitenkin jo valmiiksi innostuneita oppimisesta.

– On havaittu, että lapset kokevat mielihyvää siitä, että uusi taito on opittu. Tällä on yhteyttä myös myönteiseen koulutyöhön sitoutumiseen, Martti Siekkinen summaa.

Lukutaidossa saavutettu etumatka kurotaankin umpeen ensimmäisten kouluvuosien aikana.

– Varhaiset lukijat näyttivät tutkimustulosten perusteella säilyttävän noin yhden vuoden etumatkan lukutaidossaan peruskoulussa. Toki lukutaidottomat lapset saavuttivat hyvin nopeasti varhaisten lukijoiden ryhmän taitotasoa koulun alkuvaiheessa, hän lisää.

Lasten lukemista tutkinut professori Marja-Kristiina Lerkkanen kertoo virolalaislasten oppivan lukemaan suomalaislapsia aikaisemmin (siirryt toiseen palveluun), mutta tässäkin tapauksessa saavutettu etumatka otetaan nopeasti kiinni.

– Virossa lapset opetetaan lukemaan jo esiopetuksessa. Suomalaislapset saavat heidät lukutaidossa kiinni ensimmäisen luokan loppuun mennessä. Varhaistettu lukemisen opettamisen aloitus ei näytä pitkällä tähtäimellä tuottavan parempia tuloksia.

Lue seuraavaksi