Joensuun uudistunut teatteritarjonta pitää linjansa taloudellisesta tappiosta huolimatta. Kaupunginteatteri teki viime vuonna alijäämää yli 320 000 euroa. Syynä olivat muun muassa epäonnistunut taloussuunnittelu ja ennakoitua pienemmät katsojamäärät. Taloussuunnittelussa ei käytetty syksyllä 2013 talousalan ammattilaista, mikä johti siihen, ettei henkilöstön lomarahoja budjetoitu vuodelle 2014.
Teatterin tilinpäätös tarkastetaan maaliskuun lopussa ja vahvistetaan huhtikuun puolivälissä. Teatteria hallinnoiva Pohjois-Karjalan teatteriyhdistys aikoo pitää "pään kylmänä ja mennä eteenpäin".
– Teatteria tehdään katsojille ja toivotaan katsojia. Menokuri on tiukka: kun tehdään tuotantoja, niin tiedetään, mitä se oikeasti maksaa. Onneksi menneiltä vuosilta on taseessa ylijäämiä, sanoo yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Pasi Hartikainen (kok.).
Kehuja kriitikoilta ja yleisöltäkin saanut ohjelmisto ei ole teatterinjohtaja Vihtori Rämän mukaan muuttumassa taloustappion myötä massayleisöä kosiskelevaksi rillumareiksi.
–Tuskin muuttuu, niin kauan kuin minä olen talossa. Ainakaan pelkästään rillumareiksi. Kyllähän sitä nytkin on kyllä ollut. Pitäisi vain osata tiedottaa ihmisille, ettäNummisuutaritjaSulaketta lainaamassaosuivat rillumarei-kategoriaan, toteaa Rämä.
Olemme miettineet, onko meidän markkinointiviestinnässämme kehittämisen varaa.
Pasi Hartikainen
– Monenlaista on ollut tarjolla. Kevyempää ja raskaampaa, puhetta sekä enemmän ja vähemmän musiikkia. Eihän se ole ollut pelkästään uutta ja kokeilevaa: voisin kehua vaikka Nummisuutareita, joka ei kuitenkaan vetänyt niin hyvin kuin oli ajateltu, sanoo Hartikainen.
Syyskauden yleisömäärä pettymys
Yle Kulttuuri valitsi teatterin Suomen virkeimmäksi maakuntateatteriksi. Joensuulainen yleisö ei kuitenkaan ole ainakaan vielä sankoin joukoin löytänyt uudistunutta teatteriohjelmistoa. Teatterissa kävi syyskaudella 2014 liki 10 000 katsojaa, mikä on yli 3 000 katsojaa vähemmän kuin vastaavana aikana edellisvuonna. Määrä pysyi kuitenkin pitkäaikaisen keskiarvon sisällä. – Olemme miettineet, onko meidän markkinointiviestinnässämme kehittämisen varaa, toteaa teatteriyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Pasi Hartikainen.
Joensuun kaupunginteatterin kevätkauden 2015 ohjelmistossa on 19 eri tuotantoa. Teatterissa on yhteensä 70 työntekijää osa-aikaiset ja vierailijat mukaan lukien.