1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Big Game -ohjaaja kieltäytyy Hollywoodin kassamagneeteista

Suomen kalleimman elokuvan ohjaaja Jalmari Helander on jahdannut kouluiästä asti unelmaansa tehdä mahdollisimman hyviä seikkailuelokuvia. Hollywoodiin ohjaajalla ei ole kiire, vaikka esimerkiksi supersankarielokuvia on sieltä tarjottu.

kulttuuri
Onni Tommila ja Samuel L. Jackson.
Onni Tommila ja Samuel L. Jackson.Stephanie Kulbach

Kahdeksan ja puoli miljoonaa euroa riittää pudottamaan Yhdysvaltain presidentin lentokoneen suomalaiseen metsään. Tai ainakin Samuel L. Jacksonin esittämään presidenttiä Alpeilla, jotka esittävät Lappia elokuvaohjaaja Jalmari Helanderin uudessa elokuvassa Big Game.

Suomen elokuvahistorian isoin budjetti vaati rahaa myös ulkomailta, mikä tarkoitti, että tarinan tulisi olla kansainvälinen.

_- Rare Exportsissa _on joulupukki ja tässä Amerikan presidentti. Jos Amerikan presidentti crashlandaa Suomen metsään ja tapaa siellä 13-vuotiaan pojan, jonka kanssa sen pitää selviytyä, niin kyllä se ainakin minun mielestäni kuulostaa aika hyvältä, Helander sanoo.

Elokuvan päätähdet ovat Samuel L. Jackson ja Helanderin aiemmasta Rare Exports -elokuvasta tuttu nuori Onni Tommila. Hollywood-tähden ja suomalaispojan suhde oli kuvauksissa luonteva, mutta ison tähden ohjaaminen ei aina ollut helppoa.

- Esimerkiksi kohtauksessa, jossa Samuel ja Onni keskustelevat nuotiolla, Samuel olisi halunnut istua jotenkin eri tavalla, koska se tuntui hänestä luontevammalta. En päässyt siitä mitenkään ympäri. Sanoin, että sinun pitää istua tällä tavalla, koska olen ajatellut sen niin. Ei sitä voi kauhean järkevästi perustella, mutta se oli vain pakko tehdä niin.

E.T:n kyydissä ohjaajan uralle

Kouluikäisenä Jalmari Helander päätti ruveta elokuvaohjaajaksi. Hän kertoo nähneensä Steven Spielbergin _E.T:_n seitsemän ikäisenä elokuvateatterissa ja miettineensä siitä asti, miten sellainen elokuva tehdään.

Ohjaaja Jalmari Helander.
Ohjaaja Jalmari Helander.Yle

- Mulle elokuvassa tärkeintä on nähdä ja kokea jotain ihmeellistä ja saada jotain tunteita. Mieluiten katson sellaista elokuvaa elokuvateatterissa, että pääsen jonnekin seikkailulle tai näen jotain sellaista, mitä en ole ikinä ennen nähnyt, Helander sanoo.

Elokuvakoulujen hylkimä ja itseoppinut Helander otti ensimmäisen ison askeleen kohti unelmaansa viisi vuotta sitten _Rare Exports _-kauhukomedialla, jossa joulupukin tarina ajateltiin uusiksi.

_- Rare Exportsin _ensiesitys on jonkinlainen merkkipaalu mun elämässä vieläkin. Kuinka paljon itkin onnesta tajutessani, että tämä toimii, ihmiset oikeasti tykkää näistä jutuista, joita teen. Yhtä hyvin olisi voinut käydä silleen, että ketään ei olisi naurattanut. Että se olisi ollut ihan paska.

Menestys kotona ja ulkomailla oli myös jonkinlaista hyvitystä sille, että elokuvaohjaajan urasta haaveillutta tekijää ei koskaan hyväksytty opiskelijaksi elokuvakouluihin.

- Ei se aina hirveän kivaa ollut, kun pyrki kouluihin ja ajatteli olevansa hyvä tässä jutussa. Kun sitten ei päässyt edes pääsykokeisiin, niin kyllähän siitä tuli aika paha mieli. Mutta mulle tulee usein sellainen olo, että jos joku menee huonosti, päätän yrittää vielä kovemmin.

- Näin jälkeenpäin ajattelen, että siitä on ollut tosi paljon hyötyä. Olen itse opetellut ne asiat ja joutunut kaivamaan sen tiedon ja keksimään ne tavat, millä jotain asioita tehdään. Ne on varmaan oppina ja ajatuksena mennyt tällä tavalla paremmin perille.

Sydämellistä toimintaa

_Big Game _on hatunnosto 1980-luvun seikkailu- ja toimintaelokuville. Helander mainitsee suurimmaksi esikuvakseen Steven Spielbergin koko perheen seikkailuelokuvat.

- Nykyään tuntuu siltä, että varsinkin toimintaelokuvista puuttuu sydän. Ne ovat vähän enemmän kaupallisia. Kun katsoo vanhoja Indiana Jones -_elokuvia tai _E.T.:tä, niin niissä on sellainen lämmin fiilis, jollaista tykkään tehdä itsekin.

Kotimaisista tekijöistä Helander nostaa esiin Jari Halosen, jonka varhainen tuotanto teki erilaisuudessaan vaikutuksen. Renny Harlinia hän ei mainitse nimeltä. Kun asiaa kysyy, hän kuitenkin myöntää toisen itseoppineen menestyjän vaikuttaneen erityisesti esimerkillään.

- Se, että Renny Harlin oli päässyt tekemään isoja elokuvia, joista tykkäsin tosi paljon, antoi mun ymmärtää, että jos kerran joku on sen tehnyt, niin sen täytyy olla mahdollista. Tietysti kun on 16-vuotias ja haluaa tehdä samanlaista, niin voi kysyä tiesinkö kuinka epätodennäköistä se olisi. Olihan se. Mutta se on myös mahdollista.

Onni Tommila.
Onni Tommila.Stephanie Kulbach

Onni Tommila -elokuvista trilogia?

Big Gamen _8,5 miljoonan euron hintalappu on toistaiseksi isoin rahamäärä, mitä suomalaiseen elokuvaan on käytetty. Se on noin neljä kertaa enemmän kuin Helanderin esikoiselokuvan _Rare Exportsin budjetti.

Seuraavan elokuvan on oltava vastaavasti vielä suurempi, Helander sanoo. Idea on jo olemassa, ja siinäkin yhdessä pääosassa nähtäisiin ohjaajan vakiotähti Onni Tommila, joka on myös ohjaajan sisarenpoika.

- Meillä on tuottaja Petri Jokirannan kanssa idea, joka on vähän isompi seikkailu kuin edellinen. Voi olla, että siitä tulee elokuva. Ajattelemme sitä trilogian päätösjaksona Onni-saagassa. Siinä Onni pelastaa jotain niin isoa, että nelososaa ei voi enää tehdä, Helander luonnehtii.

Myös kolmas elokuva sijoittuisi todennäköisesti Suomeen, mutta siinä olisi jo tavoitellun ison budjetinkin takia kansainvälinen näkökulma.

- Kyllä siihen täytyy liittyä englanninkieltä puhuvia ihmisiä. Meillä on siihen ihan hyvä ajatus, Helander vihjaa.

Ei kiitos Marvelille

Hollywoodissa Helanderista kiinnostuttiin jo heti _Rare Exportsin _jälkeen. Ohjaaja on saanut unelmatehtaasta työtarjouksia, jotka vaihtelevat erikoisista toimintaelokuvista ison budjetin kassamagneetteihin.

Helander on kuitenkin edennyt tarjousten suhteen varovasti. Yksikään käsikirjoitus ei hänen mukaansa vielä ole ollut sellainen, johon hän olisi ollut täysin tyytyväinen. Ei edes vaikka _Big Gamen _maailmanensi-illan jälkeen tarjoukset ovat olleet entistä isompia.

- Tarjotuissa on paljon sellaisia kuin jotain Marvelin jatko-osaa jollekin toimintasankarihommalle. En osaa kuvitella, miten sellaisen tekisin. Tai osaan kuvitella. Mutta tiedän, että on olemassa paljon ihmisiä, jotka ovat vilpittömän kiinnostuneita tekemään semmoista, enkä ymmärrä miksi minä tekisin sitä.

Victor Garber, Felicity Huffman, Jim Broadbent ja Ted Levine.
Victor Garber, Felicity Huffman, Jim Broadbent ja Ted Levine.Stephanie Kulbach

Marvel-yhtiön supersankaritarinoiden filmatisoinnit ovat tällä hetkellä maailman kalleimpien elokuvien joukossa. Niiden budjetit liikkuvat sadan ja kahden sadan miljoonan dollarin välillä. Ne myös tuottavat myytyinä pääsylippuina valtavia määriä rahaa, myös tekijöilleen. Sellaisesta kieltäytyminen vaatii kanttia.

On kuitenkin painavampiakin asioita kuin raha. Niin kuin se, että saa päättää itse elokuvistaan alusta loppuun asti.

- En halua riskeerata sitä, että hirveällä vaivalla olen ensin tehnyt kaksi tällaista leffaa ja sitten menen ensimmäisen mahdollisuuden perässä Hollywoodiin ja teen paskan leffan. Siinähän sitten oot ja mietit, että mitäs mä nyt teen, Helander toteaa.

Lue seuraavaksi