Mindfulness riisuu meditoinnista mystiikan ja tuo rauhaa niin kouluihin kuin työpaikoillekin

Stressihallintakeinona mindfulness-menetelmä lyö vauhdilla läpi Suomessa. Tietoisen läsnäolon helpottavuuden koki elämässään työnohjaaja Päivi Vahtola, joka pääsi mindfullnessin avulla uniongelmista ja kiireestä. Menetelmää käytetään jo kouluissakin.

Kotimaa
Aurinko puolipilvisellä taivaalla
Hanne Kinnunen / Yle

Kun työnohjaaja Päivi Vahtola huomasi polttavansa itseään loppuun työelämässä, hän päätti itse tehdä asialle jotain.

– Mietin, mitä voin itse tehdä toisin ja hallita kiireen tuntua. Aika paljon on lopulta itsestä kiinni, miten asennoituu, mihin kiireisiin ja suorittamiseen lähtee mukaan, pohtii Vahtola.

Työelämä, jossa Päivi Vahtolakin on, tuottaa kiirettä. Moni valitsee myös vapaa-ajallaan jatkuvan ärsykepulssin television, puhelimen ja internetin keskiöstä. Hyväksyvä tietoinen läsnöolo on vastalääke huomion hajautumiselle.

– On jopa muotia olla kiireinen ja tietoammateissa on monenlaisia työtehtäviä päällekkäin yhtäaikaa. Se aiheuttaa mielen pirstaloitumista, eikä mieli tykkää siitä, kuvaa sittemmin myös mindfulness-ohjaajaksi kouluttautunut Vahtola.

Menetelmää viedään niin opettajille kuin oppilaillekin

Erikoissuunnittelija Mari Juote Helsingin yliopiston Palmeniasta kertoo, että opettajille suunnatuille mindfulness-koulutuksille on kova kysyntä.

– Kaikki lähtee siitä, että opettajat itse hoksaavat, mitä on tietoinen sekä hyväksyvä läsnäolo ja mitä hyötyä taidosta on. Koulutuksista syntyy jaettu kokemus ja niillä on koettu valtavaa innostusta, kuvaa Juote.

Tampereella ja Helsingissä järjestettyihin koulutuksiin on osallistunut kymmeniä opettajia. Tampereella menetelmästä on innostuttu niin, että koulutusta on haluttu lisää.

Mari Juote kertoo, että Ruotsissa ja Britanniassa ollaan pidemmällä, mutta Suomessakin mindfulness etenee vauhdilla.

Päivi Vahtolan mukaan menetelmä sopii kaikille. Meditoinniksikin sitä voi kutsua, vaikka sillä on sanana Vahtolan mukaan hieman juhlallinen kaiku.

– Päiväkodeissa, joissa aloitetaan aamu mindfulness-harjoituksella, päivästä tulee paljon rauhallisempi. Pidempään tätä on käytetty jo mielenterveyden ja päihdeongelmien hoidossa sekä vankiloissa, mutta parasta on tuoda menetelmä osaksi ihan tavallista arkea, kehuu Päivi Vahtola.

Opettajat itse hoksaavat mitä on tietoinen ja hyväksyvä läsnäolo ja mitä hyötyä taidosta on

erikoissuunnittelija Mari Juote

Hän paljastaa olevansa laiska ja satunnainen harjoittaja, mutta pysähtyvänsä silloin tällöin, keskittyen omaan hengitykseen.

– Siihen voi aina palata, että on tässä ja nyt, tietoisesti. Pyrin löytämään kiireettömiä hetkiä viikonlopuista, mutta myös arjesta. Saatan vaikka tiskata tai keittää riisipuuroa, mutta teen sen tiedostaen. Menetelmän ansiosta myös nukun nykyään kuin pieni lapsi, kuvaa Vahtola.

Mielen pilvet lentävät

Mindfulness-menetelmistä löytyy tapoja käsitellä niin ihmissuhteita kuin apua löytää levollisuutta arkeen.

Kirjoja on suomennettu ja netistä löytää valtavasti tietoa ja harjoituksia. Mindfulness-innostusta on ilmassa.

Aikuisten osalta menetelmän hyötyjä on tutkittu runsaasti, mutta lasten osalta näyttö on vielä vähäistä. Suomessa onkin tekeillä pioneeritason tutkimus yhteistyössä Helsingin yliopiston ja Folkhälsanin tutkimuskeskuksen kanssa. Tutkimukseen osallistuu 2 400 lasta sekä opettajia ja vanhempia.

– Tulosten uskovaan antavan kansainvälisesti arvokasta tietoa siitä, miten tietoisuustaidot vaikuttavat lasten stressinhallintaan ja yleiseen hyvinvointiin, kuvailee "Terve oppiva mieli" -hankkeen johtaja, Folk­häl­sa­nin tut­ki­mus­kes­kuk­sen ja Hel­sin­gin ylio­pis­ton tutkija Salla-Maarit Volanen.

Mieli on sellainen että ajatuksia tulee ja ajatuksia menee

Mindfulness-ohjaaja Päivi Vahtola

Vaikka Päivi Vahtola on kouluttautunut kaikesta mystiikasta riisutun menetelmän kouluttajaksi, hän uskoo, että meillä on tietoista hyväksyvää läsnäoloa, jos huomaamme sen itse.

– Arjen kiireen keskeltä voi löytää levollisuuden itsestään. Juokseminen on monelle hyvä mielenkin harjoitus. Tai voi istua laiturilla ja katsella vettä tai olla pilkillä. Metsässä kävelykin on yksi rauhoittumisen paikka. Ja sauna on oikea meditointitila. Tai sitten voi vain istua ja olla, selittää Vahtola.

Mutta kun mieli on täynnä ajatuksia, istuminen ja oleminen on se kaikkein vaikein asia, toimittaja väittää tässä vaiheessa.

– Mieli on sellainen, että ajatuksia tulee ja ajatuksia menee, aivan kuin pilvet taivaalla. Niiden vain pitää antaa tulla ja sitten päästää niistä irti, lohduttaa Päivi Vahtola.