Puoli vuotta sujuu, vuoden kuluttua moni repsahtaa

Onnistuneen elintapamuutoksen takana on huoli omasta terveydestä ja elintavoista. Muutoksen tekijä tarvitsee kuitenkin pitkäkestoista tukea ja ohjausta. Puoli vuotta sujuu hyvin, mutta vuoden kuluttua moni on repsahtanut.

terveys
Ihmisiä juoksumatolla.
Petri Julkunen / Yle

Moni kuvittelee liikkuvansa suositusten mukaisesti tai olevansa vain vähän ylipainoinen. Kun asiaa selvitetään perusteellisemmin, paljastuukin että liikuntaa on aivan liian vähän ja ylipainoa onkin merkittävästi.

Onnistuneen elintapamuutoksen takana on huoli omasta terveydestä ja elintavoista.

– Elintapamuutokseen sitouttavia tekijöitä ovat huoli omista elintavoista ohjeisiin ja neuvoihin sitoutuminen ja se, että huomaa pystyvänsä muutokseen, elintapamuutoksesta perjantaina Oulun yliopistossa väittelevä terveystieteiden maisteri Eeva-Leena Ylimäki sanoo.

Syö vaikka yksi omena päivässä ja sitoudu siihen.

Eeva-Leena Ylimäki

Ylimäki on tutkinut elintapamuutosryhmään osallistuneita 40–vuotiaita lappilaisia miehiä ja naisia. Osallistujilla oli selkeä riski valtimotauteihin, kuten tyypin 2 diabetekseen ja sepelvaltimotautiin.

– Osallistujien ylipaino oli lähtötilanteessa huomattava. Itse he pitivät lähtötilanteessa ylipainoaan vain vähäisenä, Ylimäki kertoo.

Elintapojen muutosryhmällä oli positiivisia vaikutuksia tutkittavien elintapoihin. Muun muassa kasvisten ja marjojen käyttö lisääntyi ja suolan käyttö väheni. Seurannan mukaan puoli vuotta sujui monella hyvin.

– Kuuden kuukauden kohdalla näytti hyvältä. Tuli muutoksia painoon ja veriarvot olivat menneet oikeaan suuntaan.

Repsahduksiin on monia syitä

Vuoden kuluttua moni oli repsahtanut. Repsahduksiin on useita syitä.

– Ne, joilla on huoli omasta terveydestä, onnistuvat elintapojensa muutoksessa muita paremmin. Muutos on oppimisprosessi ja siinä tulee hyväksyä myös takapakit. Ne kuuluvat elämään. Monilla saattaa olla myös liian kovat tavoitteet, pitäisi saavuttaa nopeasti paljon. Kun asiat eivät suju suunnitellusti tai ei tule tuloksia, moni saattaa heittää hanskat tiskiin.

Muutosta kannattaa pohtia huolellisesti ennen aloitusta.

– Kannattaa käydä ennen muutoksen aloittamista keskustelu itsensä kanssa, miksi ryhtyy remonttiin. Jos se on kirkkaana mielessä, on helpompi esimerkiksi työstressin tai flunssan jälkeen jatkaa.

Yksi muutos kerrallaan

Ylimäki suosittelee sitoutumaan yhteen muutokseen kerrallaan. Kun siitä on tullut osa arkea, on seuraavan muutoksen aika.

– Monella meillä löytyy kotona iso nippu jumppaohjeita, mutta näennäinen sitoutuminen ei riitä. On oltava sitä toimintaa. Oli se sitten sitä, että syöt yhden omenan päivässä ja sitoudut siihen.

Ylimäki korostaa myös ryhmäohjauksen merkitystä.

– Pysyvän elintapamuutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan pitkäaikaista tukea ja ohjausta. Ryhmässä saa vertaistukea muilta. Ryhmämuotoista, pitkäkestoista ohjausta pitäisi olla paljon enemmän.