Saksalaisyhtiön väite: Samalla moottoriöljyllä voi ajaa yli 100 000 kilometriä

Saksalaisen IMT-yhtiön mukaan auton moottoriöljyllä voi ajaa useita vaihtovälejä, jos öljystä suodatetaan välillä lika pois. Myös Neste Oil tunnustaa, että moottoriöljyt kestävät periaatteessa jopa kolme huoltoväliä, kunhan öljynsuodatin muistetaan vaihtaa. Autonvalmistajat taas haluavat öljyt vaihtoon yleensä viimeistään 30 000 kilometrin jälkeen.

tekniikka
autoa nosteaan ylös öljynvaihtoa varten
Yle

Saksalaisen kierrätystekniikkaan erikoistuneen IMT-yhtiön (siirryt toiseen palveluun) kehittämässä öljydialyysissä moottoriöljy kierrätetään samalla tavalla kuin veri dialyysiin tulevalta munuaispotilaalta. Moottoriöljy lasketaan dialyysilaitteeseen ja sama öljy pumpataan puhdistettuna hetken kuluttua takaisin moottoriin.

Menetelmän keksijä ja patentin haltija Markus Kemper sanoo, että suodattamalla halutaan ennen kaikkea säästää öljyä, mutta myös kuluttajan lompakkoa. Autohuollossa öljynpuhdistus ja uusi suodatin autoon maksavat selvästi vähemmän kuin öljynvaihto hyvillä synteettisillä moottoriöljyillä.

– Tähän saakka samaa öljyä on voinut suodattaa neljä kertaa, mutta vielä tänä vuonna on myyntiin tulossa tätä varten ihan oma öljy. Sen jälkeen samalla öljyllä voi ajaa kuusi tai jopa kymmenen öljynvaihtoväliä, IMT:n Kemper sanoo.

Käytännössä menetelmä toimii siten, että öljy lämmitetään dialyysilaitteessa 50 asteeseen ja puristetaan kolmen suodattimen läpi. Eri öljylaaduille puhdistusohjelma on erilainen.

Neste Oil: Mielenkiintoista ja huolestuttavaa

Asiakkaat uskovat , mitä huoltokorjaamoyritykset heille kertovat.

Markus Kemper

Suomessa moottoriöljyjä kehittävä Neste Oil ei ole tehnyt yhteistyötä saksalaisen IMT:n kanssa. Pelkkä lian suodattaminen ja vanhan uudelleenkäyttäminen on moottoriöljyjen tuotekehittelystä vastaavan asiantuntija Kari Kulmalan mukaan samaan aikaan ”mielenkiintoista ja huolestuttavaa”.

– Meidän käsitys on se, että öljyssä olevat lisäaineet kuluvat sen öljynvaihtovälin aikana. Huolestuttavalta kuulostaa, jos dialyysin avulla poistetaan öljystä jotain ilman, että jotain laitetaan tilalle.

Kulmala kuitenkin paljastaa, että nykyöljyissä on hyvät turvallisuusmarginaalit, eivätkä moottoriöljyjen lisäaineet saa missään oloissa kulua loppuun yhden öljynvaihtovälin aikana.

– Niillä pystyisi periaatteessa ajamaan kaksi, kolme kertaa öljynvaihtovälin, kunhan vain vaihtaa öljynsuodattimen välillä, Neste Oilin Kulmala sanoo.

Moottoriöljyn kuuluukin olla mustaa

Suurin silmämääräinen ero suodatetun ja uuden moottoriöljyn välillä on sen väri. Suodatuksen jälkeenkin öljy on sysimustaa.

IMT:n Markus Kemper sanoo, että mustaa öljyä pidetään likaisena ja vanhana. Todellisuudessa uusi moottoriöljy on kullankeltaista, punertavaa tai vihreää vain, koska öljy-yhtiöt käsittelevät alun perin mustan öljyn sellaiseksi.

Huolestuttavalta kuulostaa, jos dialyysin avulla poistetaan öljystä jotain ilman, että jotain laitetaan tilalle.

Kari Kulmala

– Asiakkaat uskovat, mitä huoltokorjaamoyritykset heille kertovat. Öljyn kuntoa ei kuitenkaan voi nähdä sen väristä, Kemper toteaa.

Saksassa öljyjätti Shell yritti jo tuloksetta ostaa IMT-yhtiön patentteineen. Tänä päivänä useiden kaupunkien bussiyritykset ja jopa Nato-joukot käyttävät IMT:n öljynsuodattamista useissa yksiköissään. Aluksi koevaiheessa mukana oli 650 linja-autoa ja 400 henkilöautoa.

– Neljässä vuodessa ei ole koskaan ollut yhtään moottoriongelmaa, Kemper väittää.

Pari vuotta sitten Magdeburgin yliopisto tutki Dessaun kaupungin busseja. Tuloksena oli, että öljyn puhdistus paransi öljyn laatua ja pidensi vaihtovälejä. Busseilla ajettiin 150 000 kilometriä samoilla öljyillä. Myös liikenteen analyyseihin ja katsastustoimintaan Saksassa erikoistunut Dekra on näyttänyt IMT:n suodatusöljyn puhtaudelle vihreää valoa.

Autojätit ja öljyala suodattamista vastaan

Suomessa öljydialyysistä ei ole kokemusta. IMT kertoo, että Suomessa öljynsuodatusta kohtaan ei ole ollut tähän saakka edes minkäänlaista kiinnostusta.

Öljynvaihto on merkittävä bisnes öljyjä vaihtavalle autoteollisuudelle sekä tietysti öljyjä myyvälle öljyteollisuudelle. Huoltoketjut eivät monissa maissa voisi edes elää ilman öljynvaihtoja, sillä öljy-yhtiöt rahoittavat korjaamotoimintaa.

Öljyteollisuus säikähti ensimmäisen kerran kunnolla reilut 15 vuotta sitten, kun Lifetime Technologies -yhtiö markkinoi erikoisöljyyn perustuvaa konseptia, jossa öljynsuodatin vaihdetaan säännöllisesti, mutta moottoriöljyä ei koskaan. Epäuskoisuus ja öljyalan vastustus kutisti toiminnan kuitenkin pian koskemaan lähinnä erikoisajoneuvoja.

Autonvalmistajat eivät tällä hetkellä hyväksy suodatettujen öljyjen käyttöä. Ympäristöpaineet ja öljyn laadun kehittyminen kuitenkin pidentävät uusien autojen öljynvaihtovälejä tulevina vuosina muutenkin. Lisäksi autoihin kehitetään jatkuvasti parempia sensoreita tarkkailemaan öljyn kuntoa.