Täällä ovat Helsingin kovimmat ruuhkat – katso kartasta

Helsingin tieliikennekeskuksen päällikkö Mika Jaatinen listasi Ylelle neljä paikkaa, joissa kaupungin liikenne ruuhkautuu aamuisin ja iltapäivisin lähes takuuvarmasti.

Kotimaa
Helsingin liikenteen pullonkaulat kartalla.
Yle Uutisgrafiikka

Helsingin tieliikennekeskuksen päällikkö Mika Jaatinen tuntee Helsingin liikennesumput kuin omat taskunsa. Hän on työskennellyt Liikenneviraston palveluksessa vuodesta 2008 lähtien ja nykyisessä tehtävässä hän aloitti vuonna 2011.

– Vuosien aikana Helsinkiin on kehittynyt varmoja ruuhkatuntien jonoutusmispaikkoja. Tilanne on pysynyt aika stabiilina viimeiset viisi vuotta, Jaatinen kuvailee Helsingin tämän hetkistä tilannetta.

Jaatinen kertoo, ettei itse mielellään puhuisi Suomessa liikenteen "ruuhkautumisesta" vaan mieluummin liikenteen "jonoutumisesta".

– Jonoutuminen on liikenteen lyhytaikaista pysähtelyä tai hidastelua. Ruuhkautuminen on sitä, että liikenne seisoo pitkään ja vaikutukset ulottuvat laajalle alueelle. Suomessa liikenteen ruuhkautumista tapahtuu oikeastaan vain onnettomuustilanteissa, hän muistuttaa.

Tiet ruuhkaisia hyvästä joukkoliikenteestä huolimatta

Jaatinen listaa Ylen pyynnöstä neljä paikkaa, joissa liikenne jonoutuu lähes takuuvarmasti aamun ja iltapäivän ruuhkatunteina.

Ensimmäisenä esimerkkinä Jaatinen mainitsee idän suunnasta tulevan aamuliikenteen Itäväylällä.

– Teollisuuskadulle näkyy selkeää painetta, kun sinne tullaan Kulosaaren sillalta keskustan suuntaan. Itäväylällä aamuliikenne jonoutuu siitä huolimatta, että siellä on metro ja muutoinkin joukkoliikennettä.

Liikenne sumputtuu Jaatisen mukaan iltapäivällä myös Kehä ykkösellä, kun Tapiolan suunnasta ajetaan itään päin Vihdintien Kehä ykkösen liittymään.

– Sieltä tullaan Kehä ykköstä idästä kolmea kaistaa pitkin ja tie supistuu kahdeksi kaistaksi Vihdintien päällä. Kahden kaistan kapasiteetti ei aivan riitä. Se lähtee jonouttamaan ja häntää riittää Leppävaaraan ja sieltä Turunväylälle saakka.

Lisäksi Koskelantie ruuhkautuu Jaatisen mukaan etenkin aamuisin, kun liikennepaine tulee Lahdenväylältä ja autot ajavat sieltä Mäkelänkadun risteykseen.

– Siinä on joka aamu melkoisesti liikennettä, koska Mäkelänkatukin on vilkasliikenteinen katu.

Jaatinen listaa liikennesumpuksi vielä erityisesti Länsisataman, jossa liikenne on vuosi vuodelta yhä ruuhkaisempi.

– Länsisataman liikenne vaikuttaa etenkin Porkkalankadulle ja Mechelininkadulle. Liikenteen purkautuminen aiheuttaa Länsisatamassa ruuhkaa myös joukkoliikenteen puolelle.

Nykymenolla väylät tukkeutuvat

Liikenneviraston mukaan liikennemäärät kasvavat pääkaupunkiseudulla noin 1-2 pronsentin vuosivauhtia. Heikko taloustilanne on kuitenkin hieman jarruttanut liikenteen kasvua. Tämä on näkynyt etenkin raskaan liikenteen vähenemisenä.

Koska autoliikenne joka tapauksessa lisääntyy, HSL on esittänyt, että Helsingissä otettaisiin käyttöön ruuhkamaksut ruuhkien ja päästöjen hillitsemiseksi.

Jaatinen ei itse vielä osaa ottaa kantaa ruuhkamaksuihin ja sen tuomiin vaikutuksiin. Hän kuitenkin maalaa synkän kuvan tulevaisuudesta, jos kaupungin liikennemääriä ei saada jollain tapaa kuriin.

– Jos Helsingin väestömäärä lisääntyy niin kuin on ennustettu ja jokainen haluaisi silloinkin liikkua autolla, väylät olisivat yksinkertaisesti aivan tukossa. Emme pysty mitenkään rakentamaan joka paikkaan sellaisia väyliä, että ne vetäisivät koko liikennettä.

Helsingin tietokeskuksen tekemän väestöennusteen mukaan Helsingin väkiluku kasvaa 700 000:een vuoteen 2028 mennessä.