1. yle.fi
  2. Uutiset

Arktiset Aromit: Marjatuotteiden kehittäminen ei ole riittävän nopeaa Suomessa

Ruotsi ajaa Suomen ohi marjatuotteiden jalostamisessa, koska siellä tuotekehitykseen ja markkinointiin panostetaan Suomea enemmän. Kotimaisia marjatuotteita voitaisiin kehittää esimerkiksi Kiinan markkinoille.

talous
Mustikoita metsässä
Jarmo Honkanen/Yle

Suomessa on onnistuttu kehittämään uusia marjatuotteita vientiin. Marjoista voi tehdä vaikkapa jauheita ja marjasiemenöljyjä, ja marjoja käytetään myös esimerkiksi kosmetiikassa, glögeissä ja likööreissä. Luonnontuotealan valtakunnallisen toimialajärjestön Arktisten Aromien mukaan kehitys ei kuitenkaan ole riittävän nopeaa.

Metsämarjoja onkin viety entistä enemmän Ruotsiin, missä osa marjoista päätyy kansainvälisille markkinoille pidemmälle jalostettuina tuotteina. Ruotsissa panostetaan Suomea enemmän tuotekehitykseen ja markkinointiin. Esimerkiksi suomalaista puolukkaa vietiin viime vuonna eniten Ruotsiin, kun aikaisempina vuosina ykkössijaa on pitänyt Saksa.

Mustikkaa viedään eniten Kiinaan

Arktisten Aromien mukaan kuluttajatuotteiden vientiä voitaisiin lisätä esimerkiksi Kiinaan. Kiina on suomalaisen jäädytetyn mustikan tärkein viennin kohdemaa. Noin puolet ulkomaille viedystä jäädytetystä mustikasta päätyi viime vuonna Kiinaan.

Metsämarjoja ja sieniä vietiin pakastettuina ja tuoreina ulkomaille yhteensä 23,7 miljoonan euron arvosta, yli kymmenen miljoonaa kiloa.

Metsäsienistä herkkutattia vietiin tuoreena ja jäädytettynä runsaat 31 tonnia noin 209 000 euron arvosta. Määrästä runsas puolet kohdistui Italiaan ja vajaa puolet Saksaan. Herkkutattia on viety hyvinä satovuosina huomattavasti enemmän.

Lue seuraavaksi