Helsingin "toinen keskusta" nousee Pasilaan – jouluostokset tehdään uudessa kauppakeskuksessa 2019

Helsingin väkiluvun odotetaan kasvavan 250 000:lla vuoteen 2050 mennessä. Pääkaupungin väestönkasvu vaatii rutkasti lisää uusia asuntoja ja palveluja. Näihin tarpeisiin vastaamaan rakennetaan Pasilan asemanseudun uusi asuinalue tornitaloineen ja kauppakeskuksineen. Rakentaminen kestää yli kymmenen vuotta.

Kotimaa
Havainnekuva Keski-Pasilaan suunnitellusta keskuksesta.
Havainnekuva Keski-Pasilaan suunnitellusta Tripla-keskuksesta.YIT

Helsingin Keski-Pasilan rakentaminen on toistaiseksi näkynyt lähinnä uusina liikennejärjestelyinä sekä valtavana, tyhjänä hiekkakenttänä Pasilan aseman ympärillä. Nyt rakentaminen on lähtemässä toden teolla käyntiin. Pasilassa liikkuvat ja asioivat pääsevät näillä näkymin tekemään jouluostoksensa uuteen kauppakeskus Triplaan viiden vuoden kuluttua, vuonna 2019.

Tällä hetkellä Pasilaan rakennetaan kunnallistekniikkaa ja YIT on aloittanut Pasilan sillan rakentamisen. Toukokuussa YIT aloittaa tulevan kauppakeskus Triplan maanrakennustyöt.

Tulevana kesänä raitiovaunuliikenne on alueella rakentamistöiden vuoksi jonkin aikaa poikki ja liikenne hoidetaan busseilla.

Pasilan palvelut parenevat huimasti

Ensimmäisenä Keski-Pasilaan aloitetaan uuden kauppakeskus Triplan rakentaminen. Kauppakeskuksen rakennustyöt vaativat paljon tilaa ja liikennejärjestelyitä, minkä vuoksi asuntojen rakentaminen alkaa myöhemmin.

– Tripla on isompi kuin esimerkiksi Kampin liikekeskus. Triplan kanssa suurin piirtein saman kokoinen kaupallisiltapalveluiltaan tulee olemaan Kalasataman kauppakeskus, kertoo Pasilan kehittämisen projektinjohtaja Niina Puumalainen Helsingin kaupungilta.

Junaan menijöitä Pasilan asemalla
Junaan menijöitä Pasilan asemallaYle

Pasilan ja Kalasataman tasavahvat kauppakeskukset eivät Puumalaisen mukaan kilpaile toisiaan vastaan, koska ne sijoittuvat eri väylien yhteyteen ja toinen palvelee itäistä Helsinkiä ja toinen pohjoista. Pasilasta palvelut ovatkin oikeastaan lähes puuttuneet tähän asti. Jatkossa Pasila palvelee laajaa aluetta pohjoiseen ja sillä on lisäksi valtakunnallista merkitystä, koska se sijoittuu tärkeään raidekeskittymään.

Kalasataman kauppakeskuksen rakentamista ovat jarruttaneet muun muassa valitukset ja pankkien kiristynyt säätely. Pasilan keskuksen suunnitelmiin nykyinen taloustilanne ei kuitenkaan ole vaikuttanut. Jopa 12 vuotta kestävän rakentamisen ajalle mahtuu vielä monenlaista suhdannetta.

Tornit nousevat vuosikymmenen lopulla

Asuntojen rakentamiseen päästään vuonna 2018. Ensimmäisenä tehdään Ratapihakortteleiden asuinalue Tripla-kauppakeskuksen pohjoispuolelle.

Pasilan tornien alueesta on käynnistymässä syksyn aikana kilpailu.

– Kilpailu kestää vähintään vuoden. Kilpailussa haetaan suunnitelmaa koko tornialueelle. Alueen rakentamisen on tarkoitus alkaa vuoden 2019 aikana, sanoo Puumalainen.

Jättimyllerrystä tehdään Pisara mielessä

Pasilan rakentamisessa ja muutostöissä on jo varauduttu kaikilta osin Pisara-radan rakentamiseen, vaikka nykyinen hallitus päättikin lykätä rakentamista hamaan tulevaisuuteen. Projektijohtaja luottaa, että Pisara tulee joka tapauksessa 2020-luvulla.

– Pasilassa on tehty kaikki rakenteet siten, että Pisara voi tulla milloin vaan. Uudistetussa Pasilan asemassa ei tarvitse tehdä jälkeenpäin mitään muutostöitä sitten kun Pisara rakennetaan, projektinjohtaja Puumalainen painottaa.

Helsingin Euroopankin tasolla voimakas väestönkasvu tulee kasvattamaan kysyntää nykyisestä. Pelkästään Helsingin väestön odotetaan kasvavan 250 000:lla vuoteen 2050 mennessä ja koko pääkaupunkiseudun puolella miljoonalla samassa ajassa.

Pisararadan asemat tulevat olemaan Töölö, Keskusta ja Hakaniemi.
Pisara-rata yhdistäisi keskustan Hakaniemen ja Töölön kautta Pasilaan.Yle / Petteri Juuti