Tulevaisuudessa virkailijan voi tavata kasvotusten omalla kotisohvalla

Viranomaisen kanssa voi jatkossa keskustella yhä useammin etäyhteydellä. Nivalassa otettiin viime vuonna käyttöön etäpalvelu, jolla voi olla videoyhteydessä TE-toimistoon kaupungintalon yhteispalvelupisteessä. Tulevaisuudessa saman voi ehkä tehdä myös kotisohvalta.

Kotimaa
Etäpalvelussa valtionhallinnon asiantuntija tavoitetaan videoyhteyden avulla.
Pasi Takkunen / Yle

Valtionhallinnon palveluita keskitetään isoille paikkakunnille, ja osa tätä hanketta ovat viranomaispalveluiden löytyminen etäyhteyden päästä. Esimerkiksi Nivalan kaupungintalolta löytyy yhteispalvelupiste, jossa asiakas voi keskustella TE-toimiston virkailijan kanssa videoneuvottelulla.

Suomessa joudutaan harventamaan palveluita alueilta vähenevän väen myötä.

Eelis Laine

– Näin on tilanne, että Suomessa joudutaan harventamaan palveluita alueilta vähenevän väen myötä. Tämän vuoksi kehitämme muita välineitä, joilla tuoda valtion palveluita kuntalaisille, valtiovarainministeriön hankepäällikkö Eelis Laine kertoo.

Yhteispalvelupisteille ei kuitenkaan ole ollut suoranaista ryntäystä.–

– Se johtuu varmaankin siitä, että tietoisuus niistä on vähäistä. Me olemme nyt panostaneet siihen, että olemme tuoneet kuntalaisille näkyvämmäksi, että mitä palveluita näistä pisteistä on mahdollista saada. Tietenkin outo ja uusi palvelukanava voi vierastuttaa joitakin. Ensimmäiset videoneuvottelupalautteet ovat kuitenkin olleet positiivisia, ne ovat kuulemma lähes sama asia kuin käyntiasiointi.

Laine kertoo myös valtion palveluilla olevan tarve muuttaa toimintaansa enemmän sähköiseen muotoon, koska monet muut palvelut ovat muuttuneet sähköisiksi.

– Käyntiasiointi on tipahtanut. Ihmiset haluavat hoitaa asiansa sähköisesti ja saada ne heti vireille, ilman että heidän täytyy olla virkailijoihin yhteydessä käyntiasioinnin muodossa.

Palveluita tuodaan myös kotisohville

Ähtärissä on Laineen mukaan meneillään eÄhtäri-hanke, jossa kokeillaan kotiin tarjottavaa etäasiointia muun muassa TE-toimistoon, oikeusapuun, edunvalvontaan ja maistraattiin. eÄhtäri-kokeilussa ovat mukana myös pankki ja vakuutusyhtiö.

– Etäyhteyksissä on sellainenkin mahdollisuus, että pystymme mahdollisesti tuottamaan kotisohvalle tai yhteispalvelupisteeseen sellaisiakin palveluita, joita kunnassa ei ole aiemmin ollut, Laine sanoo.

Ähtärin kokeilun tuloksista arvioidaan, millä teknologioilla ja palveluilla kotisohvalle tuotettavaa palveluportaalia ryhdytään toteuttamaan.

– Etenemissuunnitelma tehdään alkusyksyn aikana ja sitten ollaan viisaampia sen suhteen, miten Suomessa ollaan valmiita kotiasiointiin, Laine kertoo.