Joukkoliikenteen syöksykierre jatkuu Oulussa vuodesta toiseen - nettobudjetoinnilla kierre saattaisi katketa

Oulun kaupunginvaltuusto käytti suurimman osan maaliskuun kokouksestaan keskusteluun kaupungin joukkoliikenteestä.

liikenne
Oulun joukkoliikennepäällikkö Minna Soininen
Oulu käyttää joukkoliikenteeseen vuositasolla 26 miljoonaa euroa. Tampereella ja Turussa kaupungin panostus on kaksinkertainen. - Totta kai tällä on merkitystä, toteaa Oulun joukkoliikennepäällikkö Minna Soininen. Timo Sipola/ Yle

Matkustajamäärät ovat Oulun joukkoliikenteessä vähentyneet tällä vuosituhannella voimakkaasti.

Vuonna 2001 tehtiin noin 6 miljoonaa matkaa ja vuonna 2014 runsaat 4,7 miljoonaa matkaa.

Oulun kehitys poikkeaa isoista kaupungeista

Kaupungin asukasluku on kasvanut koko ajan ja asukasta kohden bussimatkojen määrä on vähentynyt samalla ajanjaksolla peräti kolmanneksella. Oulun kehitys on selkeästi erilainen kuin muissa vastaavanlaisissa kaupungeissa. Jyväskylässäkin tehdään yli miljoona matkaa enemmän kuin Oulussa. Virkamiehille ilmiö on mysteeri.

– On oikeastaan ihme, että matkustajamäärät eivät ole kasvaneet. Meillä on nuoria ja me olemme kasvava kaupunkiseutu, pohtii Oulun joukkoliikennepäällikkö Minna Soininen.

Hän myöntää, että merkitystä on myös sillä, kuinka paljon kaupunki joukkoliikenteeseen panostaa.

– Oulussa puhutaan 26 miljoonasta eurosta vuositasolla. Tampereella ja Turussa sama summa noin 50 miljoonaa euroa, sanoo Soininen.

Maankäyttö vaikuttaa kysyntään

Toisaalta Tampere on rakentunut paljon tiivimmin kuin Oulu.

– Oulun seudulla on kilpailtu omakotiasukkaista ja tehty laajoja omakotitaloalueita. Ne eivät välttämättä ole hyviä joukkoliikenteen kysyntäalueita. Meidän pitää löytää nyt ne alueet, joille kannattaa satsata, jotta saadaan lisää matkustajia, arvioi Soininen.

Joukkoliikennepäällikön mukaan joukkoliikenteen budjetointi pitäisi muuttaa nettositovaksi.

– Se olisi joustavampaa. Jos meillä olisi jossain tuloja suunniteltua enemmän, voisimme käyttää ne joukkoliikenteen tarjonnan parantamiseen ilman monimutkaisia prosesseja, perustelee Soininen.

Pientä parannusta on luvassa, suoran lentobussilinjan rahoja kaivellaan

Joitakin parannuksia on tulossa. Joukkoliikennejaostossa käsitellään tällä viikolla kesämuutoksia.

– Esimerkiksi Metsokankaalta pääsee jatkossa suoraan Oulun yliopistolliseen sairaalaan, runkolinja 4 kulkee jatkossa Saaristonkadun kautta ja Koskelan linjasta tulee parempi linja kun se yhdistetään Talvikankaan suuntaan, kertoo Soininen.

Lentoasemalta pitäisi kesällä päästä suoraan kaupunkiin ja Teknologiakylään, mutta syksystä ei vielä uskalla sanoa.

– Lentoaseman liikenne on tapetilla ja aivan kaikki sitä haluaa. Meidän täytyy vain sieltä meidän budjetista kaivella, että riittääkö meillä raha.Hintalappu on 400 000 euroa. Ihan pian tiedetään onnistuuko se, linjaa joukkoliikennepäällikkö.

Seuraavassa valtuustossa tutkitaan kuitteja

Valtuutettu Mauno Murtoniemi (vas.) esitti valtuutetuille ja kaupunginjohtajille haasteen näyttää esimerkkiä joukkoliikenteen käytöstä.

Apulaiskaupunginjohtaja Matti Matinheikki otti virkamiesjohdon puolesta haasteen vastaan ja esitti toiveen, että seuraavassa valtuuston kokouksessa valtuuston miehillä olisi mukana kuitti ainakin yhdestä bussimatkasta.