1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Tytöt, ajakaa mopoilla – ajo-opettaja kertoo, miksi se kannattaa

Aiemmin naisia autokoulussa vaivannut epävarmuus karisee, jos liikenteeseen on ottanut tuntumaa jo kaksipyöräisellä. Autokoulunopettajan mukaan miehet luottavat edelleen enemmän taitoihinsa, vaikkei sille olisi aina katetta.

Kuva: YLE

Naiset ovat tilastojen valossa miehiä parempia autokuskeja. Pitkän linjan liikenneopettaja Sami Torvinen allekirjoittaa väitteen myös oman kokemuksensa perusteellla. Ainakin osittain.

– Kiteytettynä naiset ajavat vähän vähemmän ja tekevät pienempiä kolareita, lähinnä peltiruttuja. Miehet ajavat paljon, ja kolaroidessa menevät sitten niin että pöpelikkö rutisee.

Miehet uskovat olevansa parempia ja pärjäävät siksi

Torvisen mukaan miehinen uho parantaa heidän tuloksiaan esimerkiksi ajokokeissa.

– Jos kaksi saman taitotason kokelasta, nainen ja mies tulevat ajokokeeseen, on todennäköisempää, että mies menee läpi, koska hän uskoo itseensä.

Paradoksi tämä on Torvisen mukaan siksi, ettei se perustu mihinkään todelliseen paremmuuteen.

Jos on mopolla selvinnyt liikenteessä vuoden hengissä, selviää siellä myös autolla

Sami Torvinen

– Naiset ovat ihan yhtä hyviä kuskeja, mutta heidän suustaan kuulee useammin, että en minä varmaan tästä läpi pääse kun ei sisko tai äitikään päässyt, Torvinen harmittelee.

Torvisen väitettä tukee myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ajokoetilastot. Esimerkiksi viime vuoden aikana ensimmäisellä yrittämällä ajokokeesta pääsi läpi 85 prosenttia miespuolisista ja vain 75 prosenttia naispuoleisista kokelaista.  

Torvisen mukaan itsevarmuutta monille nuorille naisille on tuonut esimerkiksi ennen autokoulua suoritettu mopokortti.

– Silloin he eivät pelkää enää liikennettä. Ja voi sanoa, että jos on mopolla selvinnyt liikenteessä vuoden hengissä, selviää siellä myös autolla.

Taskuparkki kannattaa ottaa haltuun

Torvinen arvioi, että ajattelun taustalla on edelleen miesten läheisempi suhde autoiluun ja liikenteeseen.

– Erot hälvenevät kuitenkin koko ajan. Yhä useammalla autokouluun tulevalla nuorella miehellä ei ole laisinkaan liikennekokemusta, eikä välttämättä kiinnostustakaan. Muistelisin, että vielä 70–80-luvulla jokainen itseään kunnioittava mies ajoi kuorma-autokortin, nykyäänhän niitä ei ajeta juuri ollenkaan.

Torvisen mukaan naisten vähäisempi autoilukokemus mahdollistaa autokoulussa tehokkaamman opetuksen.

– Silloinsaadaan piirtää ikään kuin tyhjälle taululle, kun opittuja juttuja ei vielä ole. Tytöt ovat monessa suhteessa myös huolellisempia kuin pojat.

Yhä useammalla autokouluun tulevalla nuorella miehellä ei ole laisinkaan liikennekokemusta, eikä välttämättä kiinnostustakaan

Sami Torvinen

Torvisen mukaan naispuolisten kokelaiden varovaisuus liittyy usein "näpertelypuolen" asioihin, kuten pysäköintiruutuun peruuttamiseen.

– Monesti sitä saatetaan vältellä kortin saamisenkin jälkeen, jolloin sitä ei opita kunnolla koskaan.

Torvinen arvioi, että naisten meneminen miesten edelle eri elämänaloilla voi lisätä miesten uhmakasta käyttäytymistä liikenteessä.

– Siihen liittyy usein koko elämäntilanteen hallinta. Kuinka näkee itsensä yhteisön jäsenenä ja millainen näyttämisen tarve on esimerkiksi kaveriporukassa. Jos kaverit sanoo, että etkö tuota osaa, niin kyllähän se opetellaan vaikka yöllä salaa.