1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tiede

Yllättävä tulos: Alusvaatteet menevät paremmin kaupaksi, kun niitä esittelevät plus-koon mallit

Tummatukkainen on vaaleaa myyvempi alusvaatemalli. Parhaiten alusvaatteet menevät kaupaksi, jos mallina on tavallista alusvaatemallia tuhdimpi tumma nainen, selviää amerikkalaisen Adore Me -alusvaatevalmistajan analyysistä.

Malli esitteli alusvaatteita plus-koon muotiviikonloppuna Lontoossa 14. helmikuuta 2014. Kuva: Facundo Arrizabalaga / EPA

Newyorkilainen alusvaatemerkki avasi datansa tammikuisen televisiokampanjansa tuloksista. Yllätyslöytönä oli, että brunetit toimivat ainakin Yhdysvalloissa paremmin malleina kuin blondit.

Erityisen hyvin tuotteet menivät kaupaksi, kun niitä esittelivät naiset, joiden ulkomuotoon kuluttajien oli helpompi samaistua.

Kuluttajat kokivat, että plus-koon mallit olivat läheisempiä ja helpommin saavutettavissa. Heidän kuvista välittyvä persoonallisuutensa muistutti enemmän ”naapurintytön” imagoa.

Tiedoista paljastuu myös, että mainoksissa suoraan kameraan katsovat mallit myivät samaa tuotetta muita enemmän. Asennoilla oli myös väliä. Kättä hiuksissaan tai lanteilla pitäneiden mallien kuvat myivät muita paremmin. Kuvien mallit saivat olla seksikkäitä, mutta suoranaista seksiä tihkuvat mallikuvat eivät toimineet yhtä hyvin.

CNN-uutiskanavan haastattelema (siirryt toiseen palveluun) toimitusjohtaja Morgan Hermand sanoo, että eri malli ja kuva samasta alusvaatteesta voi hyvinkin merkitä jopa 30 prosentin eroja myyntimäärissä.