Ammattiesiintyjäkin voi jännittää: "Lavalle jäätyminen on kamalaa"

Ammattiesiintyjääkin voi jännittää lavaesiintymisen ulkopuolella, esimerkiksi juhlissa vieraita ihmisiä tavatessa. Lavaesityksessä on tärkeää muun muassa se, että yleisö pystyy samaistumaan aiheeseen.

ilmiöt
Mikrofoni ja puhujanpönttö juhlasalissa
Kaisu Jansson / Yle

Paras tapa hillitä esiintymisjännitystä on valmistautua tilanteeseen. Kirjoittajana ja esiintyjänä työskentelevän Petri Rajaniemen työstä noin 80 prosenttia on ensiintyimistä ja puhumista pienille ja suurille yleisöille. Hänen mukaansa pitää aina ajatella, msitä tilaisuudessa on kysymys ja kenelle se on tarkoitettu.

– Ajattelemalla yllättäminen on tärkeää. Jos luennoitsija kertoo, että tarinassa on A ja B -kohdat, niin yleisö ymmärtää että on myös C-kohta. Mutta jos siihen liittää oman osaamisen kautta myös D- ja E -kohdat, niin silloin annetaan yleisölle oivaltamisen kautta myös ajattelemisen aihetta.

Hyvässä esiintymisessä on otettava myös kaikki tunneskaalat huomioon.

– Minä en rajaa mitään aluksi pois. Jos aidosti haluaa vaikuttaa siihen, miten ihmiset näkevät jonkun asian, niin aiheeseen pitää pystyä samaistumaan. Hyvän puhujan pitää pystyä käyttämään sellaisia keinoja, että yleisö pystyy samaistumaan asiaan, jota käsitellään.

Esiintyjän pitääkin jännittää, silloin muodostuu kunnioitus yleisöä kohtaan.

Petri Rajaniemi

Huumori on tärkeä ja vaikea laji

Petri Rajanimen mukaan huumorissa on se hyvä puoli, että yleisö kuuntelee vaikeita asioita mieluummin naureskellen kuin kauhistellen.

– Jos otetaan esimerkiksi, että Suomessa menee taloudellisesti huonosti, niin silloin ei kannata ajaa rekalla yleisön yli. Kyllä yleisö tajuaa, että huonosti kävi, mutta mitä sitten? Asia on helpompi hyväksyä, jos sitä sopivasti keventää, mutta menee silti syvälle tajuntaan. Silloin säilyy ikävienkin asioiden kanssa käsittelykykyisenä ja etenee asian kanssa niin, että yleisö lamaantuisi täysin. Silloin huumori on ylivoimaisesti paras keino.

Petri Rajaniemi seisoo ikkunan edessä.
Petri Rajaniemi on työskennellyt esimerkiksi toimintatapojen uudistajana, ja kutsuu itseään kitkanpoistajaksi.Antti Kettumäki / Yle

Ammattiesiintyjääkin voi jännittää lavaesiintymisen ulkopuolella. Petri Rajaniemi kokee olevansa lavalla turvassa, mutta hänelle saattaa tulla epämiellyttävä olo esimerkiksi kokkareilla, joilla täytyy kätellä satoja ihmisiä. Hänen mukaansa esiintymiseen valmistautuminen on tärkeää.

– Ennen lavalle menoa 15 minuuttia keskittymistä riittää. Sen tärkein pointti on se, että saan itselleni tunnetilan, että haluan yleisölle hyvää. Jos nousen lavalle ajatuksella, että tulin nyt teitä opettamaan, niin puheeseen tulee ihan vääränlainen nuotti, ja silloin yleisön fiilis on kuin sitruunaa purisi. En ole immuuni jännittämiselle. Esiintyjän pitääkin jännittää, silloin muodostuu kunnioitus yleisöä kohtaan.

Jäätyminen on kauhea paikka

Petri Rajaniemi on työskennellyt esimerkiksi eri järjestöissä toimintatapojen uudistajana ja jatkaa nykyään samaa työtä yritysmaailmassa. Rajaniemi kutsuukin itseään mielellään kitkanpoistajaksi. Toimenkuvaan kuuluu lähinnä se, jos yrityksissä halutaan tehdä toimintatapauudistus, niin mistä luovutaan ja mihin uudistuksessa kiinnitetään huomiota.

Esityksessä pitää olla järkevä logiikka, asiat nivotaan toisiinsa näppärästi aasinsillalla.

Petri Rajaniemi

– Tämä työ on eräänlaista kuratointia, koska tietoa tulee eri lähteistä paljon. Eli täytyy poimia olennainen tieto valtavasta määrästä ja liittää se kontekstiin. Ei omassa työssään voi suodattaa kaikkea, sanoo Petri Rajaniemi.

Esiintyjän on harjoiteltava ja harjoiteltava.

– Lavalle jäätyminen on kamalaa. Sitä ei mielellään koe uudestaan. Minulle tärkeää se, että esitys on loogisesti etenevä aina A:sta eteenpäin. Esityksen pitää olla sellainen, että jos sinut pudotetaan vaikka kohasta E kohtaan B, niin sinä osaisit siitä heti jatkaa. Esityksessä pitää olla järkevä logiikka, asiat nivotaan toisiinsa näppärästi aasinsillalla. Jos esityksessä on selvät pysähdyskohdat, niin silloin siirrytään seuraavaan asiaan. Jäätyminen on sitä, että "ööööö – mitä minun pitikään sanoa". Kun on hyvin rakennettu esitys, niin jäätymistä ei tule.