1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Tuleeko Ruotsi kerrankin Suomea jäljessä? Rahkabuumi vasta aluillaan

Valio tekee erilaisia jugurttimakuja Ruotsiin ja Suomeen. Yhtiön kategoriapäällikkö uskoo, että ruotsalaiset ovat tulossa perässä Suomen rahkavillityksessä – vaikka perinteisesti ruotsalaiset ovat syöneet välipalansa mieluiten isosta purkista.

Kuva: Hanna Juopperi / Yle

Jugurttipurkit muuttuvat toisennäköisiksi ja sisältö toisenmakuiseksi heti, kun Pohjois-Suomesta kävelee rajan yli. Näin on siitäkin huolimatta, että valmistaja olisi sama.

Eroja on muun muassa makuvalikoimassa, pakkausten designissa ja pakkauskoossa.

Välipaloista vastaava kategoriapäällikkö Jussi Mattsson Valiolta sanoo, että erot johtuvat kulttuurieroista. Eri maihin täytyy tehdä erilaisia tuotteita, jos haluaa niiden menevän kaupaksi.

Ruotsissa on esimerkiksi useita vaniljan ja jonkin muun maun yhdistelmämakuja, Suomessa vaniljajugurtteja on vähemmän. Suomessa ei myöskään ole lainkaan joitain Ruotsissa käytettyjä makua, esimerkiksi seljankukanmakuista jugurttia Suomesta ei saa.

Mattsson sanoo, että hän ei tarkoita sitä, että Ruotsissa pidettäisiin eksoottisemmista jugurteista kuin Suomessa.

– Ei voi niin sanoa. Mutta mutu-tuntuman perusteella ehkä suomalaiset ovat enemmän mustikka- ja mansikkamakujen syöjiä.

Sekä Suomessa että Ruotsissa marjamaut myyvät hyvin, samoin maustamattomat jugurtit.

Sen sijaan Suomen sisäisiä eroja ei oikeastaan ole, Mattsson sanoo.

Ruotsi kerrankin Suomea jäljessä?

Ruotsissa ei syödä yhtä paljon rahkaa kuin Suomessa.

Mattsson pohtii, että yksi selittävä tekijä voi olla, että Ruotsi on isojen tölkkien markkina ja rahka myydään pienissä purkeissa.

Mattsson arvelee, että pakkausmuotoa suurempi syy kuitenkin on se, että Ruotsi tulee kerrankin Suomen jäljessä.

– Syystä tai toisesta rahka- tai proteiinibuumi on tulossa jälkijättöisesti Ruotsiin. Hyvin usein kaikki ruokaan liittyvät trendit tulevat ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen, mutta tässä näyttää olevan päinvastoin.

Mattssonin mukaan Ruotsissa buumi on samassa vaiheessa kuin Suomessa 4–5 vuotta sitten.

– Me olemme tuoneet uusia tuotteita markkinoille, mutta myös kilpailijat ovat tuoneet. Näyttää, että markkina lähtee pikku hiljaa kasvamaan. Mutta se on hyvin kaukana siitä, mitä Suomessa on.

Suomessa ja Ruotsissa ahmitaan jugurttia

Myös jugurttipakkauksissa on eroja naapurusten välillä.

–Ruotsissa on vähän pehmeämpää designia eikä ihan niin värikylläistä kuin meillä on.

Ruotsin ja Suomen välipalavalikoimassa on kuitenkin myös paljon yhteistä: varsinkin koko. Molemmissa maissa jugurtteja ja välipaloja syödään paljon. Valio vie tuotteita myös esimerkiksi Tanskaan – mutta siellä välipalahyllyt ovat paljon pienemmät kuin Ruotsissa ja Suomessa, Mattsson sanoo.

Osa suomalaisista pääsi viime syksynä testaamaan venäläisiä jugurttimakuja, kun EU:n Venäjä-pakotteet tulivat voimaan ja Valio myi Venäjälle tarkoitettuja jugurtteja Suomessa. Venäjän markkinoille suunnatuissa tuotteissa on muun muassa vähemmän lisäaineita kuin Suomessa.