Onnistuuko yksi kortti yhdistämään kanta-asiakasedut? – "Paljon on työtä edessä"

Kajaanilainen yritys lanseerasi vajaat pari vuotta sitten kortin, missä eri yritykset ja yhteisöt kootaan samaan järjestelmään. Kajaanilainen yrittäjä on ollut tyytyväinen esimerkiksi siihen, että kortin avulla voi tehdä kohdennettua mainontaa ja kampanjoitua tietylle ryhmälle.

tietojärjestelmät
SeamChip -kortti.
Minna Heikura / Yle

Kajaanilainen IdeaVoima lanseerasi vuoden 2013 syksyllä SeamChip-järjestelmän, missä eri yritysten ja yhteisöjen palvelut kootaan saman kortin alle. Mukana on tällä hetkellä noin sata yritystä, urheiluseuraa ja kuntaa Kainuusta, Pohjanmaalta sekä muutamia myös Etelä-Suomesta.

– Kainuussa järjestelmä on lähtenyt käyntiin mukavasti, mutta paljon on työtä edessä. Olemme rakentaneet samaa järjestelmää Pohjanmaalla, missä on vielä enemmän yrityksiä kuin Kainuussa, kertoo Kari Kyllönen IdeaVoimasta.

Tarkoitus on, ettei asiakas tarvitse erillisiä kanta-asiakaskortteja, vaan kaikki edut ja palvelut ovat käytettävissä samalla kortilla. Järjestelmässä mukana olevat yritykset löytyvät kootusti yhdeltä nettisivulta.

– Olemme kehittäneet kainuulaisten yritysten verkkokauppoja, mitkä ovat tänä keväänä tuleva uusi juttu. Yrityksellä on SeamChip-nettisivustolla oma sivunsa, minkä takaa löytyy yrityksen verkkokauppa, sanoo Kyllönen.

– Nettisivulta voi myös ostaa kortille esimerkiksi lounaita tai lippuja otteluihin. Aiemmin esimerkiksi urheiluseuran lipunmyynti ja verkkokauppa ovat voineet olla monessa eri järjestelmässä, hän jatkaa.

SeamChip-sivustolla on myös ajanvarauskalenteri, jonka kautta voi varata vaikka ajan kampaajalle. Asiakkaat ovat alkaneet löytää SeamChipin Kyllösen mukaan hyvin nyt, kun sivustolla on asiakkaille oma hallinta -toiminto, josta voi nähdä oman korttinsa tiedot ja ostaa sille palveluita.

– Alueellisesti tavoitteet ovat kovat, suostuu Kyllönen paljastamaan tulevaisuuden visioista.

Yrittäjä on ollut tyytyväinen palveluun

Kajaanilaisella Musiikki Lukinmaalla SeamChip-kortti on ollut käytössä reilun vuoden. Yrittäjä-omistaja Raine Lukinmaa sanoo olevansa erittäin tyytyväinen järjestelmään ja siihen, että se toimii suomen-, englannin- ja venäjänkielellä.

Ennen kuin Venäjän talous huononi, korttia jaettiin paljon venäläisille asiakkaille. He ottivat sen innokkaasti vastaan.

Raine Lukinmaa

– Kortti on toiminut meille ihan täydellisesti. Ennen kuin Venäjän talous huononi, korttia jaettiin paljon venäläisille asiakkaille. He ottivat sen innokkaasti vastaan.

Asiakas saa itse valita, mitkä yritykset hän haluaa mukaan omalle kortilleen eli mitkä yritykset voivat esimerkiksi tehdä suoraan kohdennettua mainontaa. Kohdennettu mainonta ja kampanjointi, jota voidaan tehdä kortin avulla tietylle asiakasryhmälle, on Lukinmaan mukaan hieno asia.

– Kun asiaskas käy meillä, leimaamme käynnit kortille. Jos asiakas haluaa esimerkiksi meiltä kortin, se leimataan vain meille. Asiakas saa itse päättää, mitä yrityksiä kortille haluaa. Kortti toimii tosi kätevästi, Lukinmaa sanoo.