Finnairin vastaavassa koneessa vakava vaaratilanne vuonna 2011

Lontooseen matkalla ollut kone lensi hyväksytysti ilman toista vuodatusjärjestelmää, ehjän järjestelmän tuottaessa painetta molempiin ilmastointilaitteisiin. Koneen toimiva vuodatusilmajärjestelmä kuitenkin vikaantui ja kone joutui laskeutumaan nopeasti turvalliselle lentokorkeudelle.

Kotimaa
Airbus A 320 laskeutumassa.
Airbus A 320 laskeutumassa Helsinki-Vantaan lentokentälle.Seppo Sirkka / EPA

Finnairin reittilennolla Helsingistä Lontooseen maaliskuussa 2011 tapahtui A320-koneessa paineistushäiriön aiheuttama vakava vaaratilanne.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kone oli lähetetty lennolle hyväksytysti ja lensi vähimmäislaiteluettelon mukaisesti ilman toista toimivaa vuodatusilmajärjestelmää. Vaarahetkellä kone lensi Ruotsin ilmatilassa toisen vuodatusilmajärjestelmän tuottaessa painetta molempiin ilmastointilaitteisiin.

Koneen toimiva vuodatusilmajärjestelmä kuitenkin vikaantui kymmenen minuuttia sen jälkeen kun kone oli saavuttanut matkalentokorkeutensa. Tämän seurauksena kone joutui laskeutumaan nopeasti turvalliselle lentokorkeudelle.

Säännösten mukaan lentokoneella voitiin lentää kymmenen vuorokautta toinen moottorin vuodatusilmajärjestelmä pois kytkettynä. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kone oli lentänyt tapahtumahetkellä seitsemän vuorokautta teknisesti vajaakuntoisena.