Viranomaiset kiistävät hätäviestitiedon – Turman syy yhä mysteeri

Kone oli menettänyt korkeutta kahdeksan minuutin ajan ennen kuin se rysähti maahan. Ranskan ilmailuviranomainen kiisti iltapäivällä, että koneen miehistö olisi lähettänyt hätäviestin ennen turmaa.

Still-kuva Ranskan sisäministeriön välittämästä videosta Germanwingsin koneen turmapaikalta.
Ranskan sisäministeriö on julkaissut kuvaa Germanwingsin pudonneen lentokoneen turmapaikalta.

Espanjan Barcelonasta Saksan Düsseldorfiin matkalla olleen Germanwings-yhtiön matkustajakoneen turman syy on hämärän peitossa. Kone syöksyi maahan Ranskan Alpeilla noin kahden kilometrin korkeudessa toistaiseksi tuntemattomasta syystä puoliltapäivin.

Lentoliikennettä seuraavan Flightradar-sivuston mukaan kone oli alkanut menettää korkeutta äkillisesti kesken lennon tuntemattomasta syystä. Kone menetti korkeutta noin kymmenen minuutin ajan ennen kuin se syöksyi maahan Alpeilla.

Lentoyhtiö Germanwings vahvisti iltapäivällä tiedotustilaisuudessa, että kone oli lentänyt 11 kilometrin korkeudessa, kun se oli alkanut menettää korkeutta nopeasti. Kone tuli alas kahdeksan minuutin ajan ennen kuin se rysähti maahan.

Flightradar-sivuston arvion mukaan kone tuli alas samalla nopeudella kuin lentokenttiä laskeutumisvaiheessa lähestyvät matkustajakoneet.

Miehistö ei lähettänyt hätäviestiä

Koneen joutumisen hätään havaitsi lennonjohto, kun koneen miehistöön ei yhtäkkiä saatu yhteyttä. Lennonvalvonta teki koneesta hätäilmoituksen, Ranskan ilmailuviranomaisen lähde sanoi uutistoimisto AFP:lle.

Ranskan ilmailuviranomainen kiisti iltapäivällä, että koneen miehistö olisi lähettänyt hätäviestin ennen turmaa, ranskalainen France 24 -televisiokanava kertoi.

Kuva: Stina Tuominen / Yle

Turma-alueen asukas: Maahansyöksyä edelsi voimakas ääni

Alpeilla turmapaikan lähistöllä sijaitsevan leirintäalueen omistaja Pierre Polizzi on kertonut uutistoimisto AP:lle kuulleensa voimakkaita ääniä ilmasta ennen kuin kone syöksyi maahan. Hän vertasi ääntä yli lentävän hävittäjälentokoneen aiheuttamaan ääneen.

– Ääni kesti pitkään, ehkä kahdeksan sekuntia. Toinen pitkäkestoinen ääni toistui puoli minuuttia myöhemmin, hän kuvasi.

Britannian yleisradioyhtiön BBC:n haastattelema alueen asukas kuvasi hänkin kuulleensa voimakkaan pitkän äänen, joka ei muistuttanut räjähdystä.

Sää turma-alueella oli tiettävästi hyvä, joskin lehtitietojen mukaan kone oli lentänyt aiemmin turbulenssialueen läpi Välimeren yllä. Turmaseudulle Alpeilla on ennustettu huonoja sääolosuhteita ja lumisadetta vasta myöhemmin maanantai-iltana.

Mekaanikot tarkastivat koneen maanantaina

Turmakoneesta tiedetään, että kone oli lähtenyt Barcelonan El Pratin lentokentältä aamulla runsaat 20 minuuttia aikataulustaan myöhässä. Toistaiseksi ei ole tietoa siitä, oliko viivästymisen syynä mahdolliset huoltotyöt vai muut syyt. Espanjan lentokenttäviranomainen Aena ei ole täsmentänyt myöhästymisen syytä, espanjalaisviestimet kertovat.

Lentoyhtiön mukaan halpalentoyhtiö Germanwingsin emoyhtiön Lufthansan mekaanikot olivat tarkastaneet koneen rutiinitarkastuksessa maananataina ja kone oli läpäissyt tarkastuksen.

Kone oli 24 vuotta vanha ja se oli ollut Lufthansan omistuksessa vuodesta 1991. Koneeseen oli kuitenkin asennettu täysin nykyaikainen teknologialaitteisto, Germanwingsin toimitusjohtaja Thomas Winkelmann sanoi tiedotustilaisuudessa. Koneella oli takanaan 6 000 lentotuntia.

Koneen lentäjä oli Germanwingsin mukaan kokenut ja lentänyt Germanwingsin ja Lufthansan palveluksessa kymmenen vuoden ajan.