Ajopiirtureita huijaavat keksivät keinot – laitteen saa sekaisin magneetilla

Digipiirturit aiheuttivat tulleessan muutosvastarintaa. Tämän päivän rekkakuskit ovat kuitenkin jo tottuneet niihin. Digitaalisten piirtureiden piti olla huijaamaton systeemi, mutta kuljettajat ovat löytäneet keinot huijata laitetta.

Kotimaa
Rekan renkaat
YLE

Ensimmäiset digipiirtureilla varustetut autot tulivat käyttöön vuosituhannen alkupuolella. Sitä ennen raskaan kaluston kuljettajien työpäivän pituutta ja lepoaikoja seurattiin analogisella eli paperisella piirturilla. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n Jyväskylän aluetoimitsija Pentti Hämäläinen muistelee, että analogisen piirturin muuttuminen digitaaliseksi aiheutti aluksi vastarintaa.

– Sen piti olla alun alkaen huijaamaton systeemi. Paperikiekko oli sillä tavalla helppo, että jos joku halusi tehdä huijausta, vaihtoi vain kiekkoa ja jatkoi matkaa. Digitaalinen piirturi ei sitä mahdollisuutta antaisi, Hämäläinen kertoo.

– Tämän päivän kuljettajille digitaalinen piirturi on varmasti tullut osaksi elämää. Niillä mennään, mitkä on laitteet, hän jatkaa.

Kuljettaja laittaa oman henkilökohtaisen kuljettajakorttinsa sähköiseen piirturiin, joka piirtää tietoa sirulle. Piirturi kertoo myös sen, jos raskasta kalustoa kuljetetaan ilman kuljettajakorttia. Hämäläisen mukaan digitaalinen piirturi toimii hyvin, mutta huijaamista se ei kuitenkaan ole lopettanut.

– 1–2 viikkoa sitten nelostiellä tavoitettiin kuljettaja, joka oli manipuloinut laitetta niin, että se teki jotain muuta kuin oikeaa merkintää. Piirturihan ottaa ajotiedot vaihteistossa olevasta anturista. Ihminen on keksiväinen, ja erinäiköisiä magneetteja sun muita on ollut, mitkä huijaavat laitetta.

Väsyneenä ajaminen on riski

Ainoa raskasta liikennettä valvova viranomainen on poliisi.Poliisilla on käytössään lukulaite, jolla se lukee tiedon piirturista.Poliisi saa päivittäin kiinni raskaan kaluston kuljettajia, jotka ovat peukaloineet ajopiirturin toimintaa.

Tämän päivän kuljettajille digitaalinen piirturi on varmasti tullut osaksi elämää. Niillä mennään, mitkä on laitteet.

Pentti Hämäläinen

Lepoaikojen noudattaminen ja riittävä uni on raskaan kaluston kuljettajille todella tärkeää. Pentti Hämäläinen muistuttaa, että tutkimuksen mukaan väsymyksellä on kuljettajaan sama vaikutus, kuin jos olisi ottanut jonkin määrän alkoholia. Tarkkaavaisuus heikkenee ja virheiden määrä lisääntyy.

– Väsyneenä ajaminen on riski. Ylipitkiä päiviä ei tule, kun piirturi alkaa huomauttamaan esimerkiksi vuorokausilevosta. Olisi syytä laittaa auto parkkiin ja pitää vähintään yhdeksän tai 11 tuntia vuorokausilepoa. Laite ohjaa ajo- ja lepoajan lainmukaiseen menettelyyn. Minusta on hyvä, että työpäivät lyhenevät.