8 minuutin liuku tuhoon ja 8 avoinna olevaa kysymystä

Alpeilla tapahtuneen Germanwingsin lento-onnettomuuden syystä on tietoja toistaiseksi vähän. Lentoasiantuntijat pohtivat kahdeksaa avoinna olevaa kysymystä.

Ulkomaat
Kuva onnettomuuskoneesta.
Kuva onnettomuuskoneesta on otettu Malpensan kentällä 2. syyskuuta 2014 Milanossa.Giorgio Parolini / AFP

1. Miksi kone on lähtenyt liukuun?

Ennen törmäämistään vuoreen Germanwingsin kone menetti nopeasti korkeutta kahdeksan minuutin ajan eli se lähti liukuun.

– Kyseessä ei ollut poikkeuksellisen jyrkkä alaspäin liukuminen, sanoo Suomen lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Petri Pitkänen, itsekin Finnairin lentäjä, jolla on paljon kokemusta Airbus 320 -koneesta.

Pitkänen pohtii, onko ohjaamohenkilökunta ollut kykeneväinen tekemään asialle jotain.

2. Miksi koneesta ei kommunikoitu ulospäin?

Kahdeksan minuuttia kestäneen liu´un aikana koneesta ei lähetetty hätäviestiä. Yhteys koneeseen katkesi tiistaina kello 10.53.

– Ihmetyttää se, että liu´un aikana ei ole kommunikoitu ulospäin ohjaamosta, liikenteen turvallisuusviraston ilmailujohtaja Pekka Henttu sanoo.

Henttu, itsekin kokenut lentäjä, sanoo, että tilanne on hyvin hektinen tuollaisessa tilanteessa. Lentäjien tärkein tehtävä on tuolloin pitää kone taivaalla, vaikka ulkopuolelta ei juuri apuja voi saada.

3. Mitä kahdeksan minuutin liu´un aikana ehditään ohjaamossa tehdä?

Petri Pitkänen sanoo, että kahdeksan minuuttia on pitkä tai lyhyt aika, riippuen millaista ongelmaa koneessa on.

– Periaatteessa se on pitkä aika, mutta jos koneessa on monimutkaisia häiriöitä, niiden ratkaiseminen kestää aika pitkäänkin.

Hän tietää tapauksia, että lentokoneesta on hajonnut moottori ja ketjureaktiona samanaikaisesti on vikaantunut monta järjestelmää.

– Jokaista järjestelmää on jouduttu kiertämään, niin että saadaan kone toimimaan niin hyvin kuin on mahdollista, Pitkänen kertoo.

4. Saako automatiikan ohitettua Airbus 320 -koneessa?

Vaikka Airbus 320 on pitkälle automatisoitu lentokone, Pitkäsen mukaan koneen saa haltuun.

– Ohjauslogiikan ja automatiikan hoitavat tietokoneet. Riippuen vikatilanteesta tietokoneita sammuttamalla sen saa ihan perinteisen lentokoneen tapaan ohjattavaksi enemmän tai vähemmän.

Suosittuun koneeseen liittyvissä tyyppikoulutuksissa ja kertauskoulutuksissa erilaisia vikatilanteita harjoitellaan simulaattorissa.

– Aivan kaikkia vikayhdistelmiä ei pystytä harjoittelemaan, mutta aika monenlaisia ongelmia käydään läpi, Pitkänen sanoo.

5. Miksi koneen lentoreitti on säilynyt?

Kone on säilyttänyt lentokurssinsa loppuvaiheessa pitkän matkan.

– Saattaa olla että autopilotti on ollut jollakin moodilla päällä ja sen mukaista reittiä on menty, Henttu arvioi.

Petri Pitkänen sanoo, että matkalentokorkeus reilussa 11 kilometrissä on ollut aivan normaali.

– Yleensähän lento-onnettomuudet tapahtuvat laskun tai nousun onnettomuuden yhteydessä. Matkalentokorkeudessa niitä tapahtuu harvemmin, Pitkänen sanoo.

6. Mikä oli ohjaajien toimintakyky?

Ilmailujohtaja Pekka Henttu on kertonut Yle Uutisille, että viranomaislähteeltä saamiensa tietojen mukaan ohjaamoäänitteistä on selvinnyt, että lentäjät ovat olleet tajuttomina liu´un aikana.

– Ilma, jota hengitetään, on yksi tekijä. Eli mahdollisuuksia ovat happikato tai toiminnan lamauttavaa myrkkyä ilmastoinnissa, mutta enpä muista jälkimmäisen kaltaista kuulleeni, Henttu sanoo.

7. Onko ohjaamoon tullut happikato ja mitä silloin ehditään tehdä?

Jos 11 kilometrin koneeseen tulee happikato, tajunnan menetys tapahtuu Pekka Hentun mukaan 10–20 sekunnin kuluttua.

– Siihen ohjaamossa on pikamaskit ja se on muutaman sekunnin juttu, maski päähän, Henttu sanoo.

– Ohjaamossa maskit ovat ihan vieressä kotelossa. Ne otetaan yhdellä kädellä ja laitetaan päähän ja se kiristyy automaattisesti. Se on hyvin nopea toimenpide, että siinä ei viittä sekuntia kauempaa pitäisi mennä, Pitkänen toteaa.

Petri Pitkänen sanoo, että ilmanpaine ei räjähdysmäisesti katoa ohjaamosta, ellei ole rakenteellista ongelmaa, esimerkiksi reikää ohjaamossa.

– Toki jos paineistus katoaa ja ilman happipitoisuus pienenee, siitä kone antaa varoituksen ja sitä kautta pystytään reagoimaan. Toki sen saattaa korvissakin tuntea, Pitkänen sanoo.

8. Mitkä ovat vaikutukset lentoliikenteeseen?

Viranomaistasolla ensimmäisenä pyritään sulkemaan erilaisia syitä asioita pois.

– Ensimmäinen asia, joka halutaan sulkea pois on terrorismi, jos siihen on edellytyksiä, Pekka Henttu sanoo.

Isoissa merkittävissä asioissa reagointi tulee olemaan nopeaa, paitsi Euroopan myös globaalitasolla. Hentun mukaan asiassa vaikuttaa erityisesti se, että kyseessä on eurooppalaisen yhtiön eurooppalainen kone ja että käytössä ovat samanlaiset eurooppalaiset turvallisuusnormit.

– Me seuraamme erittäin aktiivisesti, jos ilmenee jotakin jota meidän olisi tehtävä heti. Mutta sen pitää perustua hyvin todennäköisiin asioihin, ilmailujohtaja Henttu sanoo.

Petri Pitkäsen mukaan lentäjät ovat valmistautuneet siihen, että alalla toimitaan nopeasti, jos on toteutunut riski, jota ei ole aiemmin huomattu.

– Se voi olla tekninen syy koneessa tai jokin proseduuri ohjaamossa, toteaa Petri Pitkänen.