1. yle.fi
  2. Uutiset

Nukuitpa liikaa tai liian vähän, paino nousee kuitenkin

Kaikille unihäiriöille on yhteinen tekijä se, ettei uni virkistä. Jos nukkuu ja nukkuu, mutta silti väsyttää, on aika hakeutua hoitoon. Liialla nukkumisella on samanlaiset fysiologiset vaikutukset kuin liian vähillä unilla.

terveys
Nainen pitelee kasvoistaan kiinni uupuneena.
EPA

Liika nukkuminen aiheuttaa keholle samanlaisia ongelmia kuin liian vähäinen uni. Oivaunen sairaanhoitaja Seppo Silvennoisen mukaan liiasta nukkumisesta on todettu tulevan samanlaisia oireita kuin liian vähästäkin nukkumisesta. Kumpikin esimerkiksi lihottaa.

– Glukoosin sieto laskee, eli verensokeriarvot lähtevät nousuun ja rasvan muodostus lisääntyy. Sen seurauksena tyypin 2 diabetesriski sekä sydän- ja verisuonitautien riski lisääntyvät, Silvennoinen sanoo.

Liikaa nukkuminen voi johtua siitä, ettei uni ole tarpeeksi laadukasta. Silvennoisen mukaan uniapeapotilaat nukkuvat usein määrällisesti hyvinkin pitkiä yöunia, mutta seuraavana päivänä vireystaso on huono.

– Taustalla on silloin häiriintynyt uni eli syvän unen jaksot ja rem-univaihe ei ole tarpeeksi hyvää, kiteyttää Seppo Silvennoinen.

Viikonlopun pitkät unet eivät korjaa univajetta

Yleisin uniongelma on kuitenkin unettomuus eri muodoissaan.

– Jopa kuuden vuorokauden osittainen univaje vaikuttaa ihmisen elimistöön kokonaisvaltaisesti. Psyykkeeseen univajevaikuttaa eri tavalla eri ihmisillä. Toiset kestävät paremmin, mutta toisilla taas pienikin univaje saattaa aiheuttaa ärtymystä ja hermostuneisuutta. Tärkeimpiä ovat kuitenkin vaikutukset motooriseen toimintaan sekä kongitiivisiin toimintoihin.

Se on tutkimuksella todistettu ettei kahden tai kolmenkaan yön riittävä uni ei valitettavasti korjaa viikon aikana kertynyttä univajetta

Seppo Silvennoinen

Uniongelmia ovat myös erilaiset raajaliikehäiriöt, joista yleisin on levottomat jalat. Lisäksi on myös harvinaisempia oireyhtymiä kuten narkolepsia.

Huonosti nukutut arkiyöt tai muuten työkiireiden takia lyhyeksi jääneet yöunet saatetaan kuitata viikonloppuisin nukkumalla. Se ei välttämättä riitä, eikä ole edes hyväksi.

– Se on tutkimuksella todistettu, ettei kahden tai kolmenkaan yön riittävä uni ei valitettavasti korjaa viikon aikana kertynyttä univajetta.

Jos uni ei virkistä, mene hoitoon

Kaikille unihäiriöille yhteinen, merkittävä tekijä on se, ettei uni virkistä. Silloin on hyvä miettiä hoitoon hakeutumista.

– Toinen mittari on myös aika, eli miten pitkään uniongelmat ovat kestäneet. Alle kahden kuukauden unihäiriö on vielä ihan normaalia ihmisen elämään liittyvää unettomuutta, mutta sen jälkeen on hyvä hakeutua tutkimuksiin, vinkkaa Seppo Silvennoinen.

Tärkeää on muistaa, että melatoniini ei ole mikään ihmelääke.

Seppo Silvennoinen

Unettomuuden hoitoon on tarjolla niin lääkkeitä kuin luontaistuotekaupoissa olevia valmisteitakin.

– Melatoniinia pidetään turvallisena lääkkeenä. Sillä pyritään lisäämään ihmisen elimistössä melatoniinin määrää ja siten helpottamaan unen saantia. Tärkeää on muistaa, että melatoniini ei ole mikään ihmelääke. Oikeanlainen elämänrytmi ja päivittäin nukkumaan meno suunnilleen samaan aikaan ja joka päivä on hyvin tärkeää.

– Hyvä uni on äärinmäisen tärkeää, ja sitä kannattaa arvostaa. Kannattaa pitää kiinni siitä, että saa nukkua tarpeeksi ja laadukkaasti. Unihäiriöitä pystytään onneksi nykyään tutkimaan ja hoitamaan tehokkaasti. Ei kannata jäädä yksin näiden aisoiden kanssa kovin pitkäksi aikaa painiskelemaan, summaa Seppo Silvennoinen.

Lue seuraavaksi