Liikenneministeri Risikko uskoo Soklin voittoon

Suomen valtio on neuvotellut norjalaisen Yaran kanssa Soklin kaivoksen avaamisesta tietoisena Yaran toisesta kilpailevasta hankkeesta Kanadassa. Liikenneministeri Paula Risikon mukaan hallitus on tiennyt toisesta hankkeesta, muttei siitä saako se julkista tukea Kanadasta.

talous
Soklin koerikastamo
Soklin koerikastamo tehtiin lähes puoli vuosisataa sitten.Raimo Torikka / Yle
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Liikenneministeri Risikkoa haastattelee Tapani Leisti. Kuva: Uula Kuvaja / Yle

Yaran viestintäjohtaja Bernhard Stormyr kertoi eilen Yle Lapin uutisille, että Yaralla on Kanadassa toinen. Stormyrin mukaan todennäköisimmin Yara valitsee elokuussa investoiko se Sokliin Suomessa vai Arnaud’n fosfaattikaivokseen Kanadassa. Molemmat ovat noin miljardin euron investointeja ja Stormyr sanoi olevan epätodennäköistä että Yara investoisi kahteen niin suureen hankkeeseen nyt.

Suomen hallitus on ministeri Risikon mukaan kaiken aikaa tiennyt, että norjalaisella lannoitejätillä Yaralla on toinen Kanadassa. Yara on hänen mukaansa kertonut asiasta avoimesti alusta lähtien. Julkisuuteen Suomen hallitus ei ole Kanadan kilpailijasta kertonut.

Risikon mukaan tieto kilpailijasta vaikutti siihen, että hän ministerinä halusi hallituksen tekevän päätöksen onko Suomi mukana Soklin hankkeessa vai ei.

– Se vaikutus tietysti oli että halusin, että tästä tehdään Suomessa päätökset että ollaanko tässä mukana vai eikö tässä olla mukana. Sillä tavalla se tietysti vaikutti, että halusin, että tämä päätös Suomessa kiirehditään, että Yara tietää, onko Suomi mukana vai eikö ole.

Suomen porkkana 140 miljoonaa

Viime helmikuun (2015) alussa hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti, että valtio sitoutuu Soklin liikennehankkeisiin 140 miljoonalla eurolla. Niillä rakennetaan kaivoksen toteutuessa maantieyhteyksiä Soklin ja Kemijärven välille ja junaterminaali Kemijärvelle, josta Soklin fosfaatti kuljetetaan rautatietä pitkin Perämeren satamiin.

Asiasta tiedottanut liikenneministeriö kertoi samalla, että Yara päivittää aiemmat junavaihtoehtoon perustuneet kannattavuusselvitykset vastaamaan auto-juna hallituksen päättämää vaihtoehtoa.

Ministeri Risikon mukaan valtion puolesta Liikennevirasto neuvottelee parhaillaan niin sanottua aiesopimusta Yaran kanssa.

– Meillä on semmoinen tieto että toukokuussa olisi ehkä jo parempaa tietoa mutta elokuussa ne päätökset hyvissä ajoin ennen budjettiriihtä.

Suomi vahvoilla

Risikko sanoo keskustelleensa myös itse Yaran edustajien kanssa ja arvioi että Suomella ja Soklilla on hyvinkin mahdollisuuksia.

-He tekevät tietysti sen päätöksen niin kuin kovin ymmärrettävää on mutta nyt ainakin tiedetään että nyt on ihan selvät pelimerkit tässä. Kaikki tietää missä mennään ja ainakin oman tietoni mukaan näistä neuvotteluista ja kun olen myös yhtiön edustajan kanssa keskustellu, niin Suomi on aika vahvoilla, mutta ainahan voi tapahtua vaikka mitä.

Risikko perustelee uskoaan sillä, että Suomi on selkeästi ilmoittanut Yaralle että haluaa olla mukana hankkeessa.

– Mun mielestä se on osoitus siitä, että Suomi selkärankaisesti haluaa Suomeen työpaikkoja.

Kanadan etu meren läheisyys

Risikko ei tiedä, onko Yara saamassa julkista tukea Kanadassa ja kehottaa kysymään asiaa Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohoselta.

Yaran kanssa neuvotteluja käyvän ylijohtaja Kari Ruohonen sanoo Yaran Kanadan hankkeen ollen tiedossa kaksi vuotta. Ruohosen mukaan tietoa Kanadan hankkeen mahdollisista julkisista tuista ei ole. Ruohosen mukaan 140 miljoonaa on Suomen porkkana eikä muusta ole sovittu tai keskustella.

Ruohosen mukaan tiedossa on että Kanadan kaivoshanke on meren rannalla, joka on logistinen etu verrattuna Sokliin. Tietojen mukaan fosfaatti on määrä kuskata laivalla Kanadasta Norjaan.