1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Hämeenlinna näyttää mallia sähköisissä terveyspalveluissa – omahoito tulossa Suomeen

Hämeenlinnan uudessa nettipalvelussa kuntalaiset voivat saada apua vaivoihinsa ja seurata terveyttään. Palvelu yhdistää potilaan omat kokemukset ja potilastietojärjestelmään kirjatun asiantuntijatiedon. Mallia aiotaan soveltaa myös muualla Suomessa.

Kuva: Hämeenlinnan kaupunki

Kun vaikkapa flunssa pitkittyy kiusaksi asti, hämeenlinnalainen voi jatkossa saada apua netistä. Keskiviikkona käyttöönotettu Minunterveyteni.fi-palvelu (siirryt toiseen palveluun) arvioi oireiden perusteella, onko syytä hakeutua hoitoon, vai hoituuko vaiva kotikonstein.

Palvelua koekäyttänyt Pentti Repo aukaisi palvelun ensimmäisen kerran joulukuussa. Hämeenlinnalainen Repo pääsi ensimmäisten joukossa muun muassa virtuaaliseen terveystarkastukseen. Palvelua on helppo käyttää, vakuuttaa Repo.

– Ei se sen vaikeampaa ole kuin verkkopankinkaan. Jos osaa näppäimistöä käyttää, selviää tästäkin. Palvelu opastaa eteenpäin vaihe vaiheelta.

Sähköisillä terveyspalveluilla haetaan tehoa perusterveydenhuoltoon. Sen sijaan, että potilas soittaa tai menee terveysasemalle jonottamaan, häntä kannustetaan hakemaan apua nettipalvelun kautta.

Toiveena on myös se, että ihmiset kiinnostuvat terveydestään nykyistä enemmän, sanoo palvelua suunnittelut Jari Numminen Hämeenlinnan kaupungilta.

– Näin annetaan lisää mahdollisuuksia ottaa vastuuta omasta terveydestä. Tarjolla on myös tietoa, nimenomaan luotettavaa tietoa. Se ei ole mistään Googlen lähteistä peräisin, vaan oikeasti luotettavasta lähteestä.

Omat tiedot tallessa terveystilillä

Sähköiseen palveluun voi avata tilin oman terveyden seuraamiseen. Terveystilille kirjatut tiedot auttavat muun muassa kansansairauksien hoidossa, kun vaikkapa verenpaineen mittaustulokset ovat tallessa yhdessä paikassa.

Mutkat suoristuvat vastaanotolla, uskoo Hämeenlinnan pääterveysasemalla työskentelevä lääkäri Johannes Kerälä.

Tiedon soveltamiseen tarvitaan edelleen ihmistä, muistuttaa lääkäri Johannes Kerälä. Kuva: Ville Välimäki / Yle

– Potilaat saattavat nyt olla kiinnostuneempia asiasta ja ehkä valmistautuneempia, kun tulevat vastaanotolle. Tietoa potilaasta on olemassa jo valmiiksi merkittynä, eikä tarvitse ihan kaikkia peruskysymyksiä kysyä moneen kertaan. Päästään nopeasti itse asiaan.

Erityistä palvelussa on se, että omalle terveystilille kirjatut tiedot yhdistyvät potilastietojärjestelmän tietoihin. Vaikka sähköisessä palvelussa on paljon tietoa, hoidosta se ei vastaa, sanoo lääkäri Johannes Kerälä.

– Vastuu säilyy edelleen meillä ammattilaisilla. Tietokone ei osaa ratkaista ongelmia ja määrätä hoitoja. Tiedon soveltamiseen tarvitaan edelleen lääkäriä ja hoitajia.

Hämeenlinnan mallin pohjalta kehitetään sähköisen omahoidon palveluita muuallekin Suomeen. Ainakin Espoossa, Tampereella, Turussa, Oulussa ja Joensuussa sekä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä vastaavanlaista palvelua suunnitellaan.