Poliisi: Raskaan kaluston ajopiirtureiden peukaloinnista jäädään kiinni päivittäin

Poliisin haaviin jää päivittäin raskaan kaluston kuljettajia, jotka väärentävät ajopiirturin tietoja ja ovat löytäneet keinon huijata digitaalista piirturia. Väsyneenä ajaminen on poliisin mukaan vaarallista.

liikenne
Digitaalinen ajopiirturi kuorma-auton ohjaamossa.
Kuorma-autojen digitaalisen ajopiirturin tehtävänä on pitää huolta kuljettajan riittävistä lepotauoista.Yle

Oulun poliisilaitokselta vanhempi konstaapeli Jani Yli-Anttila kertoo, että raskaan kaluston ajopiirturit ovat joko mekaanisia tai digitaalisia.

– Ei se mitään ruudinkeksimistä ole, että niitä huijataan. Mekaanisessa piirturissa saatetaan jättää kiekko kokonaan pois tai väärentää siihen esimerkiksi kilometritietoja. Digitaalisessa piirturissa saatetaan käyttää ajon aikana toisen kuskin digikorttia tai ajetaan kokonaan ilman digikorttia, tai käytetään erilaisia vempaimia, joilla piirturi saadaan sekaisin ja piirtämään mitä halutaan.

– Poliisi huomaa vilungin kokemuksen ja ammattitaidon perusteella, Yli-Anttila kertoo.

Hänen mukaansa Suomessa jää päivittäin kiinni raskaan kaluston kuljettajia, joiden piirturit eivät toimi kuten pitää. Pohjois-Suomessa piirtureiden peukaloinnista jäädään kiinni viikoittain. Poliisi arvioi ajopiirtureiden ronklimisen olevan systemaattista ja toistuvaa.

– Valvotaa ei kovin paljon raskaan kaluston puolella ole. Raskaasta liikenteestä vain pieni osuus pysäytetään, ja kiinni jää vain osa.

Rekan renkaat
Yksi tapa huijata ajopiirtureita on pyörillä pelaaminen: kuorma-auton taka-akselille asennetaan piirturin kalibroinnin ajaksi tavallista pienemmät pyörät ja kun laite on pienen ajorupeaman jälkeen tallentanut tiedot, vaihdetaan auton oikeat pyörät takaisin.YLE

Oulun poliisin liikennepoliisisektorin johtaja Marko Törmänen kertoo, että liikennesektorin liikenteen valvontaan käyttämästä työajasta vajaat 20 % kohdistetaan raskaan liikenteen valvontaan. Oulun poliisilaitoksella se tarkoittaa noin 4,6 henkilötyövuotta raskaan liikenteen valvontaan vuositasolla.

– Ajopiirtureiden manipuloinnin lisäksi kiinni jäädään esimerkiksi ajo- ja lepoaikarikkomuksista ja ylikuormasta, Törmänen kertoo.

Ajopiirtureiden manipuloinnin lisäksi kiinni jäädään esimerkiksi ajo- ja lepoaikarikkomuksista ja ylikuormasta.

Marko Törmänen

Vanhempi konstaapeli Jani Yli-Anttilan mukaan piirturirikkomuksia tehdään taloudellisen hyödyn saavuttamiseksi.

– Jos työtä halutaan tehdä enemmän ja ajaa pidempää päivää, niin sillä mielestäni tavoitellaan taloudellista hyötyä.

– Ajopiirturin väärinkäytöstä seuraa sakkorangaistus ja ajo-oikeuden menettäminen. Riippuu tapauksesta millaisista summista ja ajo-oikeuden menettämisen pituuksista puhutaan. Riitatapaukset ja räikeimmät rikkomukset päätyvät käräjille. Oikeuteen päätyminen yleensä vaatii myös tutkintaa ja siinä lasketaan kuljetusyritysten saamaa hyötyä piirturin peukaloinnista.

Jani Yli-Anttilan mukaan lepoaikojen välttely johtaa väsyneenä ajamiseen.

– Mielestäni se on vähintään yhtä paha tilanne kuin alkoholin tai huumaavien aineiden alaisena ajaminen. Torkahtamisvaara on ilmeinen ja jälki on pahaa, jos näin käy.