Jean Sibelius -sävellyskilpailussa hämättiin suomalaisella nimimerkillä

Kansainvälisen Jean Sibelius -sävellyskilpailun kaikki sarjavoitot menivät ulkomaille. Kisan raati yllättyi kilpailutöiden korkeasta laadusta ja uskoo, että kilpailusävellyksiä tullaan kuulemaan runsaasti vielä kantaesitysten jälkeenkin.

musiikki
Kaija Saariaho
Yle / Ville Välimäki

Ensimmäisessä Jean Sibelius -sävellyskipailussa haettiin huippuesityksiä viululle, pianolle ja kuoroille. Suomalaisten huippusäveltäjien raadin tehtävänä oli seuloa kilpailun 50 finalistisävellyksen joukosta voittajat esiin.

Eniten kilpailutöitä tuli Suomesta, Yhdysvalloista, Italiasta sekä Aasiasta: Etelä-Koreasta, Kiinasta ja Japanista. Kuorosarjan voitto meni Meksikoon, pianosarjan voitti espanjalainen ja viulusarjan eteläkorealainen.

– Taso oli korkea. On aina kiinnostavaa, kun me näemme vain musiikin, emme tiedä mistä se tulee ja kuka on teokset tehnyt, kertoi tuomariston puheenjohtaja Kaija Saariaho.

– Siellä on usein hämäysyrityksiäkin, eräälläkin teoksella oli suomalainen nimi ja nimimerkki, mutta säveltäjä ei ollut suomalainen. Arvioinnissa pyritään musiikilliseen kvaliteettiin ja löytämään kiinnostavimmat teokset.

– Viulukilpailussa on kaksi tosi nuorta voittajaa, 23 ja 24-vuotiaat. Aika jänniä teoksia, ja kiva sekin, että samat teokset oli jääneet mieleen ihan jokaiselle. Keskusteltiin vain kärkipaikoista, Saariaho kertoo tuomariston työskentelystä.

Musiikki ei tunne rajoja

Musiikki on universaalista, eivätkä kilpailun tuomaritkaan tunnistaneet musiikin alkuperää.

– Nykyään ei ole mitään tabuja, hyvin erilaista musiikkia tulee, ja se ei ole välttämättä enää kauhean kulttuurisidonnaistakaan, kertoi Kaija Saariaho.

– On vaikea sijoittaa teoksia niitä lukiessa minnekään maahan, tämä on muuttunut valtavasti kolmenkymmenen vuoden aikana. Eniten etsii sävellystaidon lisäksi persoonallista sanottavaa.

Jean Sibelius -sävellyskilpailu tavoitti suuren säveltäjäjoukon, joista monet ovat ammattisäveltäjiä ja sävellyksen opettajia korkeakouluissa. Hyvä globaalinen tavoittavuus selittyy sillä, että kilpailukutsuja lähettiin lähes kaikkien maiden huippumusiikkioppilaitoksiin.

Sibelius näkyy muutoinkin tänä vuonna maailmalla. Saariaho sanoo, että yksinomaan sävellyskilpailu on tuonut säveltäjän pientä syntymäkaupunkia tunnetuksi pitkin poikin maailmaa – ja syystä:

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen ollut pitempään Hämeenlinnassa. Olen aika vaikuttunut, kun ymmärrän, millainen kulttuurikaupunki Hämeenlinna on ollut, ja aika vahvat perinteet. Toivon, että ne jatkuvat!