Hyvä myyjä nauttii asiakkaan kohtaamisesta – koulutuksessa vuorovaikutustaidot pitää kaivaa aiempaa syvemmältä

Kaupanalan lehtorin Carita Bystedtin mukaan hyvä asiakaspalveluasenne koostuu muun muassa reippaudesta, oma-aloitteisuudesta ja ilosta. Vuosien varrella hän on joutunut kiinnittämään entistä enemmän huomiota vuorovaikutustaitojen opettamiseen.

Kotimaa
Myyjä ja asiakas katselevat televisioita elektroniikkakaupassa.
Yle

Kun lehtori Carita Bystedt kouluttaa tulevia myyjiä, aiheina ovat muun muassa kassatyö, turvallisuus, kestävä kehitys, talous, vuorovaikutus, asiakaspalvelutaidot ja yrittäjyys. Hänen mielestään hyvän myyjän tärkein ominaisuus on oikeanlainen asenne.

– Sitä peräänkuulutetaan myös kaikissa työpaikkailmoituksissa. Täytyy todella haluta tehdä asiakaspalvelutyötä, toteaa Keski-Pohjanmaan ammattiopistossa liiketalouden ja kaupanalan lehtorina työskentelevä Bystedt.

Oikeanlaiseen asenteeseen kuuluvat hänen mukaansa reippaus, iloisuus sekä halu ja kysy tehdä töitä niin tiiminä kuin yksin. Hyvä myyjä tarttuu töihin oma-aloitteisesti ja havaitsee uudessakin paikassa nopeasti, missä apua tarvitaan.

Ero työ- ja koti-minän välillä voi olla suurikin.

– Kun laittaa työvaatteet ylleen, vetää samalla myös työ-minän päälleen. Toki jokainen tekee työtä omalla tavallaan ja persoonansa mukaan.

Kyllä siinä on joka päivä tekemistä, että saamme heidän huomionsa pois älylaitteista ja tekemään asioita ryhmässä.

Carita Bystedt, lehtori

"Nykyajan vempaimet" vaikuttavat ryhmän vuorovaikutukseen

Bystedt opettaa niin peruskoulusta suoraan tulleita kuin aikuisopiskelijoita. Hän kohtaa hyvin erilaisia ihmisiä, joten hiomista ja ponnistelua vaativat asiat vaihtelevat. Hän kuitenkin nimeää pari keskeisintä haastetta.

– Opiskelijamme ovat tänä päivänä kovin hiljaisia ja ujoja. Opiskeluvuosien aikana he kuitenkin vähitellen kasvavat rooliinsa.

Bystedtillä on työstään yli 20 vuoden kokemus. Hän on huomannut muutosta opiskelijoiden vuorovaikutustaidoissa ja ryhmäytymisessä.

– Siihen vaikuttavat nämä nykyajan vempaimet. Moni viettää aikaa mieluiten tietokoneellaan, puhelimellaan ja tabletillaan niin vapaa-ajalla kuin koulussa. Kyllä siinä on joka päivä tekemistä, että saamme heidän huomionsa pois älylaitteista, tekemään asioita ryhmissä ja vuorovaikutuksen toimimaan.

Kaiken kaikkiaan oppillaat saavat opettajaltaan kuitenkin myönteistä palautetta.

– Kyllä meiltä löytyy tulevaisuudessakin hyviä asiakaspalvelijoita, kunhan palvelualojen ammatit vain säilyvät. Meiltä valmistuu pääsääntöisesti hyvin reippaita ja monitaitoisia ihmisiä, hän painottaa.