Katso video: Näin Airbus 320 ohjaamon turvaovi toimii – lentäjä voi estää myös hätäavauksen

Ohjaamon lukittavat turvaovet tulivat lentokoneisiin vuoden 2001 terrori-iskujen jälkeen. Matkustamosta ei ohjaamoon pääse enää noin vain. Avaimia ammuksenkestävään oveen ei ole.

tekniikka
Airbus A320.
Airbus A320.Jan-Arwed Ricter / EPA
Lentohytti.
Lentäjä voi estää myös ohjaamon oven hätäavauksen.

Jos koneen purseri tai muu matkustamohenkilökuntaan kuuluva haluaa lennon aikana ohjaamoon, on siihen saatava lentäjältä lupa. Matkustamosta löytyy puhelinyhteys, jolla pilotin kanssa voi keskustella.

Ovesta löytyy myös numerolukko. Sitä painelemalla ohjaamossa kuuluu kutsuääni. Sen kuultuaan lentäjä voi avata oven vipukatkaisijasta – tai olla avaamatta.

A320-koneen ovi on avattavissa myös hätätapauksissa.

Lentohytin ovenavaus.
Airbus

Silloin näpytellään koodi, joka voi olla kahdesta aina seitsemään numeroon. Lentoyhtiö voi vaikuttaa siihen, millaisilla hätäavausmenetelmillä ovi aukeaa.

Lentäjä voi kuitenkin halutessaan estää hätäavauksen. Pilotti voi tehdä oven toimimattomaksi jopa useiksi minuuteiksi. Tällä tavoin ulos ohjaamosta voidaan jättää myös koneen muut lentäjät.

Finnairin mukaan ohjaamon oven on oltava aina lukittunana, kun moottorit ovat käynnissä.

- Ovea ei saa jättää auki lyhyeksikään aikaa. Kun matkustamohenkilökunnan jäsen käy ohjaamossa, hän sulkee oven perässään. Matkustamosta ei saa nähdä, onko ohjaamon ovi auki eli verhon pitää olla suljettu, Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist toteaa.