Jutta kysyy: Pidätkö seitsemän kuolemansyntiä kurissa?

Jutta Gustafsberg on suurelle yleisölle tuttu television armottomista laihdutusohjelmista, mutta nyt hän kiertää Suomea puhumassa mielen hyvinvoinnista. Hän kertoo oppineensa, ettei ihminen ole pelkkä keho.

ilmiöt
Jutta Gustafsberg.
Petri Aho / Nelonen

Aikaisemmin kehon valmennuksesta ja siihen liittyen esimerkiksi kaikenlaisista superdieeteistä saarnannut Jutta Gustafsberg kiertää nyt Suomea kertomassa, miten kehon ohella mielen hyvinvointia voi itse hallita ja kehittää.

– Ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti ja himo ovat seitsemän kuolemansyntiä. Niiden hallinnasta kaikki lähtee, lataa Gustafsberg.

Hän sanoo huomanneensa, että kehon muutoksia ihmiset voivat saavuttaa nopealla aikataululla, kun saavat ohjeet ja reseptit käteensä, mutta kestävä ja todellinen elämänmuutos vaatii myös ajattelutavan muutosta.

– Se onkin paljon vaikeampaa. Ihmiset haluavat mukavaa elämää ja he kadehtivat muita, vaikka onni tulee ihmisen sisältä, eikä siitä, millaisella autolla ajaa tai mitä omistaa.

Luennoillaan Gustafsberg näyttää, miten ihminen voi itse ajaa stressimiinaan pohtimalla pelottavia ajatuksia kuin kauhuelokuvamusiikin soidessa päässä. Jos taas muodostaa mieleensä hyviä mielikuvia, vaikka onnistuneen lomamatkan, myös arkinen mieliala kohoaa.

– Ihminen voi itse valita. Ainoastaan omat ajatukset muuttavat oloasi paremmaksi. Meillä on itsellämme suuri vastuu siitä, miten voimme, tsemppaa Gustafsberg.

Mielen treeni vaatii enemmän kuin kropan

Jutta Gustafsberg korostaa, ettei hänellä itselläänkään ole ollut aina helppoa. Julkkiksen elämänvaiheita on seurattu julkisuudessa niin taloudellisen menetyksen, traagisen leskeksi jäämisen kuin treenaamisenkin kautta.

Lahdessakin tämä tausta veti luentotilaisuuden täpötäyteen naisia. Mielen hyvinvointi on noussut Gustafsbergin luennoilla keskeiseksi ja hän viittaa meditointiin mielenhallinnan apuna.

– Mieli vaatii enemmän kuin kroppa, muuten lopputuloksesta ei tule hyvä. Koko homman pitää lähteä henkisistä arvoista, sanoo luennoitsija.

Ihminen voi itse valita. Ainoastaan omat ajatukset muuttavat oloasi paremmaksi.

Jutta Gustafsberg

Mielen treeni ei ole yhtä nopeaa kuin kehon. Jutta Gustafsberg antaa kiitollisuusharjoituksen ohjeeksi eteenpäin.

– Listaa illalla 10 asiaa, joista olet kiitollinen, vaikka pieniä juttuja. Seuraavana iltana listaa eri asiat ja ajattele niitä ennen nukkumaanmenoa. Näin viet itsesi hyvälle taajuudelle ja nukkuminen on helpompaa. Toimii muuten myös lapsilla, olen testannut tätä oman pojan kanssa ja sieltä tulee hienoja juttuja, Gustafsberg kertoo.

Jos hyvinvoinnista puhuvan Jutta Gustafbergin pitäisi nimetä avainkeinot hyvinvointiin, ne löytyisivät ihan muualta kuin raudan pumppaamisesta. Hän neuvoo meditoimaan, pysähtymään hetkessä ja sulkemaan älypuhelimen – kaikki tuttuja ohjeita kaikille nykypäivän stressihallintaluentoja kuunnelleille.

Gustafsbergkin muistuttaa, että myönteinen ajattelu pitäisi saada osaksi arkista elämää, niin se muuttaisi asioita pikkuhilijaa.

– Hyvät lepo, uni ja rentoutuminen. Silloin sujuu kaikki muukin. Oikeastaan voisin lähteä seuraavaksi puhumaan hyvän unen puolesta, hymyilee positiivinen Gustafsberg.