Ohjaamosta poistunut lentäjä yritti murtaa oven - kaksi vaihtoehtoa, miksi ohjaamoon ei päässyt

Ilmailujohtaja Pekka Henttu Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista pitää todennäköisenä, että Ranskan Alpeille tiistaina pudonneen matkustajakoneen ohjaamossa oli turman sattuessa vain yksi lentäjä. Hänen mielestään ohjaamon kommunikoinnin vähäisyys tukee väitettä.

Kotimaa
Onnettumuuskoneen pystyvakaaja maassa.
Onnettumuuskoneen pystyvakaaja maassa.AFP / Lehtikuva

Useille tiedotusvälineille on vuodettu tietoja siitä, että halpalentoyhtiö Germanwingsin toinen lentäjä poistui ohjaamosta ennen onnettomuutta, eikä hän enää pystynyt palaamaan takaisin.

Turmatutkinnassa mukana oleva sotilaslähde on kertonut yhdysvaltalaiselle The New York Times -sanomalehdelle, että ohjaamosta tallentuneesta ääninauhasta selviää, että mies ohjaamon ulkopuolella koputtaa ensin ohjaamon oveen ja yrittää lopulta murtaa ohjaamon oven, mutta ei saa ohjaamosta minkäänlaista vastausta.

Vaihtoehto yksi: Ohjaamon lentäjä tajuton

Ilmailujohtaja Pekka Henttu Trafista esittää kaksi vaihtoehtoa, miksi näin voi olla tapahtunut.

– Ensimmäinen vaihtoehto on, että ohjaamossa sisällä ollut lentäjä on ollut tajuton ja ohjaamoon sisäänpyrkinyt henkilö on epäonnistunut yrityksessään päästä sisään ohjaamoon. Todennäköisintä on silloin, että ohjaamoon jäänyt henkilö on saanut sairauskohtauksen, Henttu sanoo.

Vaihtoehto kaksi: Ohjaamon pääsy estetty

Toistaiseksi ei tiedetä, miksi toinen lentäjä olisi poistunut ohjaamosta ennen turmaa. Ilmailujohtaja Pekka Henttu kertoo, että eurooppalaiset säännöt sallivat lentäjien poistumisen ohjaamosta vain fyysisiä tarpeita eli vessakäyntiä varten.

– Toinen vaihtoehto on, että ohjaamosta käsin on estetty ohjaamon turvaoven avautuminen. Silloin päätös on ollut tietoinen. Ovea ei voi vahingossa sulkea ohjaamosta käsin siten, ettei sitä saisi ulkopuolelta auki, Henttu sanoo.

Hapenpuute saa aikaan virheitä

Julkisuudessa on myös pohdittu, olisiko turmakoneen paineistunus hävinnyt.

– Noin yhdeksän kilometrin lentokorkeudessa ihminen kykenee toimimaan vain yhden, kahden minuutin ajan niin sanotusti järkevästi. Tämä aika on kuitenkin riittävän pitkä siihen, että ihminen pystyy laittamaan happinaamarin kasvoilleen, ylilääkäri Matti Mäntysaari Ilmailulääketieteen keskuksesta sanoo.

Hapenpuutteen siedossa on suuria yksilöllisiä eroja ja ihminen ei välttämättä havaitse hapenpuutetta.

– Hapenpuutteen takia ihmisen järjenjuoksu hidastuu ja olo on liiankin tyytyväinen, jopa euforinen. Voi siis olla, että hapenpuutteen takia ihminen tekee virheitä kuten epäonnistuu ohjaamon oven avauksessa, ylilääkäri Matti Mäntysaari Ilmailulääketieteen keskuksesta arvioi.

Turvaovi lukittuu, jos avausyritys epäonnistuu

Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu sanoo, että ohjaamon turvaovi lukittuu täysin, jos ulkopuolelta ohjaamon pyrkivä epäonnistuu tehtävässään avata ovi. Lentokoneisiin on asennettu turvaovia vuoden 2001 terrori-iskujen jälkeen ja oven tarkoituksena on suojata ohjaamoa väkivaltaiselta tunkeutumiselta.

– Ohjaamon turvaovi voidaan saada ulkopuolelta auki erityismenettelyllä, mutta ovea voi yrittää avata ulkopuolelta vain kerran. Jos tehtävässä epäonnistuu, ovea ei saa ulkopuolelta enää auki, Henttu sanoo.

Ranskan viranomaiset eivät ole toistaiseksi vahvistaneet julkisuuteen vuodettuja tietoja lennon viimeisistä hetkistä. 150 ihmistä kuoli tiistaina, kun halpalentoyhtiö Germanwingsin kone putosi Ranskan Alpeille.