Kaupunkibrändi ammentaa historiasta – Hämeenlinna lupaa olla "Ihan lähellä"

Hämeenlinnan yhteismarkkinoinnissa ollaan jatkossa Ihan lähellä. Kaupunki julkaisi uuden brändi-ilmeensä torstaina. Uusi ilme perustuu vanhoihin, tuttuihin asioihin: uusi logo on ääriviivapiirros keskiaikaisesta linnasta ja oranssi-valkoinen raidoitusteema saa innoituksensa vanhasta Birger Jaarlin vaakunasta.

Kotimaa
Mainoskuva Hämeenlinnan uuden brändin mahdollisesta käytöstä rautatieasemalla
Hämeenlinnan kaupunki

Brändin teemaksi valittu Ihan lähellä korostaa Hämeenlinnan sijaintia, hyvää saavutettavuutta ja pitkää historiaa. Yhteismarkkinointibrändin alla viedään eteenpäin matkailu-, asumis- ja yritysten sijoittumismarkkinointia. Laajan valmistelijajoukon työtä on vienyt eteenpäin työryhmä, jossa on ollut edustus Hämeenlinnan kaupungilta, Linnan Kehitys Oy:ltä, Verkatehtaalta ja Vanajanlinnasta. Työtä on fasilitoinut Mainostoimisto SEKPoint Oy. SEK&GREY:n toimitusjohtaja Jari Aalto-Setälän mukaan työ lähti liikkeelle Hämeenlinnan kilpailueduista.

– Mikä Hämeenlinnassa on ainutlaatuista, minkä Hämeenlinna voi omistaa, ja millä voi olla merkitystä kaikille niille kohderyhmille, joille me halutaan puhua. Päädyttiin siihen, että sijainti ja saavutettavuus on keskeistä kaikille kohderyhmille. Tämä on oikean kokoinen paikka, kuvailee Aalto-Setälä.

– Kaupungissa on monia asioita, jotka ovat ihan lähellä. Esimerkiksi Helsinki, 300 järveä tai keskiaika, ensi kesänä myös AC/DC on ihan lähellä.

Tunnus pohjautuu Hämeenlinnan vanhaan vaakunaan ja myös Birger Jaarlin raidalliseen sukuvaakunaan.

– Tunnuksessa päädyttiin asioihin, joista Hämeenlinna tunnetaan, kuten linnaan ja oranssiin väriin. Graafinen ilme tukeutuu historiaan, mutta näyttää tältä päivältä ja on helposti sovellettavissa eri käyttötarkoituksiin.

– Tunniste-elementtejä voi käyttää kuvien yhteydessä, rakennuksissa, ajoneuvoissa, työvaatteissa, käyntikorteissa, ilmoituksissa, ihan missä tahansa. Idea on mennä mahdollisimman pienillä elementeillä, jotka ovat tunnistettavissa ja omistettavissa. Pyritään rakentamaan identiteetti tästä vuosiksi eteenpäin, kertoo Aalto-Setälä.

Vaakuna pysyy ennallaan – Hyvä arki saa lähteä

Hämeenlinnan tuttu, virallinen vaakuna vuodelta 1956 säilyy ennallaan. Uusi brändi korvaa vuonna 1999 suunnitellun ja vuonna 2005 päivitetyn ilmeen, kertoo Hämeenlinnan viestintäpäällikkö Tiina Vahtokari.

– Hämeenlinnan kaupungin yhteisöilme "Hyvä arki asuu Hämeenlinnassa" päivittyy tähän brändi-ilmeeseen ensi vuoden alusta. Yhteismarkkinoinnissa uusi ilme otetaan kuitenkin käyttöön mahdollisimman pian.

Yhteistä brändiä on valmisteltu yhdessä kaupungin eri toimijoiden kanssa syksystä 2014. Vahtokari kuvailee uuden brändi-ilmeen merkitystä Hämeenlinnalle näin:

– Alussa toivottiin saavamme jotain uutta ja järisyttävää, mutta palasimmekin takaisin juurille. Mikä on sekin ihan hyvä asia, kun tätä nyt katsoo. Alusta asti oli selvää, että meidän piti löytää tämä tunne ja asiat täältä sisältä. Ei voida rakentaa päälleliimattua otetta tai imagoa.

– Nyt meillä on työkalut tehdä yhtenäistä ja linjakasta markkinointia, jota voivat kaikki kaupungin toimijat käyttää, ja se pitää olla helppokäyttöistä. Oranssi väri on meillä ollut ilmeessä jo 90-luvun alusta eli siinäkin ollaan palattu taaksepäin katsomaan niihin hyviin asioihin, joita meillä on ollut.

Uuden ilmeen hintalappu: 50 000 euroa

Turun tuore ilmeuudistus sai aikaan kohun. Turun uudistus maksoi 40 000 euroa. Hämeenlinnan uusi ilme kustansi 50 000 euroa, mutta Vahtokarin mielestä hinta oli kohdallaan.

– Kaupunkibrändityöksi se oli hyvin edullista. En pidä sitä pahana rahana, kun miettii, kuinka moni ihminen tässä on ollut mukana työnsä puolesta. Toivotaan, että työ tuottaa meille elinvoimaa ja uutta pöhinää, sitä tässä lähdetään hakemaan.