Trafin ilmailujohtaja: Pahin pelko näyttää toteutuvan

Koko lentoturman tapahtumaketju saadaan todennäköisesti selville, arvioi Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Kotimaa
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.Yle

Ranskan Alpeilla tapahtuneen lentoturman tutkijat pitävät todennäköisimpänä vaihtoehtona, että turmakoneen perämies ohjasi koneen alas.

Trafin ilmailujohtajan Pekka Hentun mukaan pahin pelko asian todennäköisestä syystä näyttää siten toteutuvan.

– Kyseessä on skenaario, jota itse henkilökohtaisesti pelkäsin eniten ja varmasti moni muukin. Toki vielä pelataan todennäköisyyksillä, mutta kun kaikki tallennetiedot saadaan kasaan ja kokonaiskuva selkiytyy, niin koko tapahtumaketju saadaan erittäin suurella todennäköisyydellä selville, Henttu sanoo.

Henttu kertoo, että tiedossa on ainakin yksi aiempi tapaus, jossa virallisen tutkintaselostuksen mukaan egyptiläiskone tuhoutui pilotin tahdosta 90-luvulta.

– Viimevuotisessa Malesia Airlines MH-370-koneen katoamisessa on myös piirteitä siitä, että kone on tietoisesti kadotettu, hän sanoo.

Hentun mukaan on turvallisuuskehitys on ilmailussa jatkuvaa.

– Aina kun ratkaisuja etsitään, työ perustuu useampiin elementteihin eli haetaan teknisiä ratkaisuja, menetelmäratkaisuja ja henkilöihin liittyviä ratkaisuja, jotta tulevaisuudessa vastaavan tapahtuman todennäköisyys olisi erittäin pieni.

Hentun mukaan pilotin on tietenkin voitava poistua ohjaamosta esimerkiksi wc-käyntiä varten. Menetelmiä voidaan kuitenkin varsin nopeastikin muuttaa esimerkiksi siten, että jonkun toisen miehistöön kuuluvan on tultava ohjaamoon aina, jos toinen pilotti poistuu hetkeksikin.

Hentun mukaan jo nyt on käytössä lentäjien terveydentilan kokonaisarviointimenettely, jossa terveydentilaa arvioidaan jatkuvasti mm. haastatteluin.

– Tietysti työkaluja voidaan aina kehittää ja tätäkin puolta varmasti pohditaan entistä enemmän, hän uskoo.