Retroilu ei tunne ikärajoja

Yleisimmin retro-käsitettä käytetään 60- ja 70-luvun tuotteista. Retrobuumi alkoi vajaa kymmenen vuotta sitten, eikä se näytä hiipuvan.

ilmiöt
Retromuoti on värikästä.
Retromuoti on usein värikkämpää kuin nykymuoti.Olavi Helenius / Yle

Retroilu tuli ja retroilu jäi. Oman lapsuuden, nuoruuden tai sitäkin varhaisemman menneisyyden muotia ja trendejä kerrataan mielellään.

Onko retrossa kyse nostalgiasta vai halusta erottua muista? Varmaan kummastakin.

On ihmisiä, jotka vierastavat menneiden aikojen tyyliin palaamista. He kokevat retrotyylin vanhanaikaiseksi, eivätkä esimerkiksi pukeutuisi enää mistään hinnasta vaatteisin, jotka kerran on tyylinsä puolesta hylätty. Toiset taas kokevat retroilun mahdollisuudeksi olla persoonallinen. Silläkin uhalla, että retroilun ollessa trendikästä kovin moni tekee ihan samoin.

On varmaan ikuinen juttu haluta pukeutua erikoisesti.

Jaana Rytinki

UFF:n turkulainen myymälänhoitaja Jaana Rytinki tarjoaa oman näkemyksensä siihen, mikä retrossa viehättää.

– Varsinkin monet nuoret ihmiset haluavat pukeutua ’’vanhanaikaisiin’’ vaatteisiin. Monet käyttävät niitä ihan sellaisenaan, mutta monet myös tuunaavat vaatteita. He muovaavat niistä omannäköisiään.

Retroilussa on siis pitkälti kyse persoonallisuudesta ja luovuuden toteuttamisesta. Rytinki kertoo, että retrotyylien harrastaminen ei ole rajoittunut vain nuorisoon.

– Retroilu ei tunne ikärajoja. Se on ollut jo aika kauan muodissa. On varmaan ikuinen juttu haluta pukeutua erikoisesti, käyttää vintagevaatteita ja tuunata niitä omannäköisikseen.

Retromuoti a vaatepuissa.
Retrossa ei kaihdeta kukkia, ei kuvioita.Olavi Helenius / Yle

60-luku on edelleen in

Turun Maariankadulla sijaitseva VintagEija’s-vaateliike on keskittynyt ullakoille unohdettuihin vintagevaatteisiin ja -asusteisiin sekä Amerikan aarteisiin vuosikymmenien takaa. Kauppias Eija Mannila kertoo, mitä monet ihmiset haluavat tuoda retroilulla esille.

Monilla on esteettisyyden kaipuu. Mikä olisi siihen parempi lääke kuin 1900-luvun puolivälin vaatteet ja huonekalut.

Eija Mannila

– Monilla on esteettisyyden kaipuu. Mikä olisi siihen parempi lääke kuin 1900-luvun puolivälin vaatteet ja huonekalut. Suomalainen design on ollut tuolloin ehdottomasti huipussaan. Uskon, että monet etsivät siitä tiettyä kaunetta sekä ylleen että kotiinsa.

Miten retroilu sitten näkyy Suomessa tänä päivänä?

– 60-luku on kyllä aika in. Kun katsoo vaikka muotilehtiä, niin näkee että silmälasit ja aurinkolasit ovat hyvin 60-luvun tyylisiä. Niistä voi löytää tiettyä geometrisyyttä.

– Samaa geometrisyyttä näkyy myös vaatteissa. 50-luku on jo hieman väistynyt muodista, mutta 60-luku pysyy. Tosin täällä Turussa en ole juuri koskaan huomannut tällaista 60-luvun tyylibuumia, naurahtaa Eija Mannila.

Retroilija etsii vaikutteita vanhoista aikakauslehdistä.
Retroilija etsii vaikutteita vanhoista aikakauslehdistä.Olavi Helenius / Yle

Olavi Helenius