Veri, virtsa ja näkö – lentäjät käyvät tarkastettavana nenälääkärillä mutta eivät psykiatrilla   

Liikennelentäjien kelpoisuustodistus vaatii vuosittaisen terveystarkastuksen. Ansiolentäjä saa nykyään käyttää myös psyykelääkkeitä. Mielialahäiriöistä kärsivälle voidaan myöntää rajoitettu lupa lentää toisen lentäjän kanssa, jolla rajoituksia ei ole.

Kotimaa
Lääkäri mittaa potilaan verenpainetta.
Yle

Terveysvaatimukset ovat kaikilla eurooppalaisyhtiöillä samanlaiset. Ensimmäisessä tarkastuksessaan virallisissa AMC Aeromedical Centereissä lentäjää tutkitaan tarkemmin useamman erikoisosaajan toimesta. Ilmailulääkäripätevyyden omaavat lääkärit ovat tottuneita havaitsemaan terveyteen liittyviä salailuyrityksiä.

– Siinä ei ole rutiininomaista psykiatrista tarkastusta, mutta terveystarkastus on kokonaisuudessa moniulotteinen ja luotaava. Jos on pienintäkään epäilyä salailusta, niin siinä tulee psykiatri hyvin nopeasti. Psykologiset testithän ovat alussa jo ennen koulutukseen pääsyä, sanoo Trafin asiantuntijalääkäri Markku Vanhanen.

Lentäjillä terveystarkastus on vuoden välein riippumatta lennettävästä konetyypistä. Veri, virtsa ja näkö ovat jatkuvan tarkkailun alla. Lisäksi tulevat yhtiöiden omat työterveyspalvelut. Ansiolentäjillä on velvollisuus ilmoittaa heti, mikäli terveydentilassa tapahtuu muutoksia. Jo puoli vuorokautta sairaalassa vaati selvityksen, oli syy mikä tahansa.

Trafin Markku Vanhanen on itsekin AME eli Aero Medical Examiner -ilmailulääkäri. Suomessa hän on valvovan viranomaisen roolissa, jolla on oikeus saada tietoa lentäjien terveydestä.

– Kyllä mielenterveyssyyt ovat johtaneet kelpoisuuksien menettämiseen. Lähinnä tulee mieleen sellaisia, jossa mielenterveysongelmat ovat hoitamattomana johtaneet uupumukseen ja alisuorittamiseen.

Ennen yleisimmät syyt kelpoisuuden menettämiseen olivat korkea verenpaine ja diabetes. Nyt verenpaine voidaan hoitaa riittävän hyvin, että kelpoisuus saadaan takaisin, mutta diabetes on yleensä lentäjän koko uran loppu.

Vuonna 2013 yleiseurooppalaisia vaatimuksia lievennettiin. Psyykelääkkeet eivät automaattisesti enää tarkoita uran loppua. Lentäjälle voidaan esimerkiksi myöntää OML-rajoitus. Käytännössä pilotti voisi tuolloin edelleen toimia lentäjänä sellaisen työparina, jolla mitään rajoitusta ei ole.

– Yleensä psyykelääkkeen kirjoittaa joku muu kuin ilmailulääkäri ja vasta sitten otetaan yhteyttä ilmailulääkäriin. Jos asia hallinnassa niin terveystarkastus vuoden välein riittää. Väli voidaan lyhentää myös puoleen vuoteen, Trafin Vanhanen sanoo.