Turun telakka saamassa tilauksen kahden risteilijän rakentamisesta

Meyer Werft on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen maailman suurimman risteilyvarustamon Carnival Corporationin kanssa. Kahta risteilijää kaavaillaan rakennettavaksi Turun telakalla Suomessa ja kahta Papenbugin telakalla Saksassa.

talous
STX Finland Turun telakka.
Suomi haki tukea globalisaatiorahastosta sen jälkeen, kun STX Finland irtisanoi yli 600 työntekijää Raumalta ja Turusta.Yle

Meyer Turku on saamassa tilauksen kahden risteilijän rakentamisesta risteilyvarustamo Carnivalille. Kyse ei vielä ole vahvistetusta tilauksesta, vaan yhteistyösopimuksesta.

Meyer Werft on allekirjoittanut strategisen yhteistyösopimuksen maailman suurimman risteilyvarustamon Carnival Corporationin kanssa. Yhteistyösopimus koskee kahden risteilijän rakentamista Meyer Turun telakalla Suomessa ja kahden Meyer Werftin Papenburgin telakalla Saksassa.

Meyer Turun tiedotteen mukaan kyseessä on Turun telakalle erinomainen tilaisuus turvata tilauskanta pitkälle aikavälille.

– Toteutuessaan tämä tilauskanta tarkoittaisi myös tasaisempaa, edelleen lisääntyvää työkuormaa suomalaiselle meriteollisuusverkostolle ja mahdollistaisi telakan ja sen alihankkijoiden välisen tiiviin yhteistyön kasvun ja kehityksen, tiedotteessa todetaan.

Carnival Corporation aikoo lisätä laivastoonsa kaikkiaan yhdeksän uutta risteilyalusta vuosina 2019–2022 ja ristelijöistä viisi tulisi italialaisen Fincantierin rakennettavaksi. Carnivalin mukaan ne on tarkoitettu Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan, mutta myös uudemmille markkinoille, mukaan lukien Kiinaan.

Eteläkorealainen STX myi Turun telakan saksalaiselle Meyer Werftille ja Suomen valtiolle viime syyskuussa. Meyer Werft omistaa Meyer Turusta 70 prosenttia ja Suomen valtio 30 prosenttia.