Tässäkö uusi trendi? Alkoholittomien oluiden ja viinien suosio kasvussa

Alkoholittomia oluita ja viinejä on tullut lisää markkinoille ja tarjonta on monipuolistunut. Kyse on vielä toistaiseksi pienehköstä ilmiöstä. Silti muun muassa Alkossa uskotaan alkoholittomien tuotteiden kysynnän kasvuun vastaisuudessakin.

terveys
Nainen pitelee viinilasia
Yle

Alkoholittomien tuotteiden myynti on kasvanut alkuvuonna. Jo pelkästään Alkosta kerrotaan, että alkoholittomien tuotteiden kysyntä on kasvanut valtakunnallisesti alkuvuonna 40 prosenttia vuoden takaisesta. Myös S-ryhmästä kerrotaan alkoholittomien juomien myynnin kasvaneen ravintoloissaan selvästi.

Alkoholittomien tuotteiden kysyntään on useita syitä. Yhdeksi syyksi arvellaan alkoholin kohtuullistamiskäyttöä, joka näkyy Alkon kaikissa asiakasryhmissä.

– Asiakkaat ovat toivoneet lisää tuotteita. Olemme saaneet viimeisen vuoden aikana enemmän toiveita kuin aikaisemmin kolmen vuoden aikana yhteensä, Alkon viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho kertoo.

– Etenkin pienemmillä paikkakunnilla tipattomuushaasteesta tai vastaavasta kiinni pitämisestä on tullut aiempaa merkittävämpi ilmiö, Anna Parkatti SOK Mara-ketjuohjauksesta kertoo.

Ilmiötä tukee, että samaan aikaan kun alkoholittomien tuotteiden menekki nousee, on alkoholituotteiden menekki puolestaan laskenut. Myös ravintoloissa alkoholin myynti on vähentynyt. Tätä tosin voi selittää myös taantuma.

Toinen syy on, että sekä Alkossa että S-ryhmässä on nostettu alkoholittomien tuotteiden tarjontaa ihmisten tietoisuuteen. Alkossa on otettu tuotevalikoimaan viime vuonna 16 uutta alkoholitonta tuotetta ja alkuvuodesta tuotteita on tullut valikoimiin 8 lisää.

Kolmas syy on se, että valikoimien monipuolistuessa ja kilpailun kiristyessä tuotteiden laatu on parantunut aiemmasta. Alkoholittomien tuotteiden valmistusmenetelmät ovat kehittyneet, mikä on parantanut tuotteiden laatua.

Kuitenkaan megatrendistä ei voida vielä puhua. Niin Alkosta kuin S-ryhmästä kerrotaan, että alkoholittomien tuotteiden osuus kokonaismyynnistä on marginaalisen pieni. Kun Alkossa on myyty vajaat 12 miljoonaa litraa juomia alkuvuonna, alkoholittomat tuotteiden osuus on tästä ainoastaan 29 000 litraa. Kyse ei ole siis valtavista määristä.

Nähtäväksi jääkin, jatkuuko myynninlisäys tulevina kuukausina.

– Pidemmällä tähtäimellä kuitenkin on ihan selvää pientä kasvutrendiä nähtävillä. Voi hyvin aavistella, että alkoholittomien tuotteiden myynti lisääntyy vastaisuudessakin, uskoo THL:n johtava asiantuntija Esa Österberg.

Alkoholittomat tuotteet ovat maailmalla suosittuja

Maailmalla alkoholittomien juomien kulutuksessa voidaan puhua jopa pienestä buumista.

Esimerkiksi The Economist -lehti kertoo, että alkoholittomia oluita juodaan huomattavasti enemmän kuin muutama vuosi sitten. (siirryt toiseen palveluun)Alkoholittomien tuotteiden kulutuksen taustalla on useita syitä, joista osa on kulttuurisidonnaisia.

Suomessa ilmiö on pienempi ja monikaan panimo ei ole lähtenyt vielä mukaan kelkkaan. Vain muutamat ovat lähteneet valmistamaan alkoholittomia tuotteita.

– Me olemme olleet hyvin tyytyväisiä alkoholittoman oluen menekkiin. Me olemme myös pohtineet mahdollisuutta, että suuntaisimme tuotetta Euroopan markkinoille. Siellä alkoholittomien tuotteiden kysyntä on aivan toisenlaista ja juomakulttuurikin erilaista, Hartwallin Lapin Kullan tuotepäällikkö Pekko Koski kertoo.