Romutuspalkkiolla vauhtia kierrätykseen ja autokannan uusimiseen

Suomessa kokeillaan autojen romutuspalkkiota heinäkuun alusta vuoden loppuun. Kampanja tukee Suomen tavoitetta vähentää päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta, sillä nykyauto on jopa 50 prosenttia turvallisempi ja kuluttaa polttoainetta noin kolmanneksen vähemmän kuin 1990-luvun auto.

liikenne
Puoliksi puretut autot rivissä purkamon pihassa.
Puoliksi puretut autot rivissä purkamon pihassa.Hanne Kinnunen / Yle

Kampanjan aikana uuden auton ostaja saa 1500 euron alennuksen, kun romuttaa vanhan autonsa. Uuden auton hiilidioksidipäästön pitää olla alle 120 grammaa kilometrillä.

Palkkiosta valtio rahoittaa 1000 euroa ja autojen maahantuojat 500 euroa. Romutettavan auton tulee olla vähintään 10 vuotta vanha ja palkkio koskee vain yksityishenkilöitä.

Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Arto Silvennoinen uskoo, että kampanjan avulla ainakin osa pelloilla ja navettojen takana olevista autonromuista saadaan kierrätykseen.

Autojen keski-ikä nousee, autokannan kasvu lähes pysähtynyt

Suomessa oli vuoden 2014 lopussa liikenteessä noin 2,6 miljoonaa henkilöautoa. Määrä kasvoi vuodessa ainoastaan 0,8 prosenttia eli hieman alle 20 000 autolla. Samaan aikaan käytettyjä autoja tuotiin maahan myös noin 20 000.

Viime vuoden lopussa liikennekäytöstä poistettuja autoja oli 727 000 eli 60 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Osa niistä on kesäautoja. Valtaosa poistetuista autoista on kuitenkin jo romutettu. Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä oli vuoden 2014 lopussa 11,4 vuotta ja romutusikä 20,4 vuotta. Keski-ikä nousi vuodessa 0,2 vuotta ja romutusikä 0,1 vuotta. EU-maissa romutusikä on vain 15 vuotta.

Jotta autokantamme alkaisi nuortua, pitäisi Suomessa rekisteröidä vuosittain yli 150 000 uutta henkilöautoa. Nyt rekisteröintimäärä on 100 000 autoa vuodessa.

Romuautosta eroon ilmaiseksi

Autonomistaja voi toimittaa ajokkinsa ilmaiseksi romutettavaksi mihin tahansa autonvalmistajien ja maahantuojien valtuuttamaan viralliseenvastaanottopisteeseen. (siirryt toiseen palveluun)

Ajoneuvosta annetaan omistajalle romutustodistus, joka on edellytys ajoneuvon poistamiseksi ajoneuvorekisteristä. Todistus takaa sen, että autoa ei voi enää rekisteröidä liikennekäyttöön ja omistajan kaikki vastuut, muun muassa verot ja vakuutukset, päättyvät.

Viime vuonna 62 869 romutustodistusta

Viime vuonna kirjoitettiin liki 63.000 romutustodistusta - kaksi prosenttia edemmän kuin edellisvuonna. Valtaosa kirjoitettiin henkilöautoista.

Suomessa romutetaan vuosittain noin 100 000 autoa ja viime vuonna keskimääräinen romutusikä oli 20,4 vuotta. Näistä vain reilut 60 prosenttia kierrätetään lainmukaisesti virallisessa vastaanottoverkostossa. Verkoston ulkopuolella romutettu auto poistuu liikenteestä, mutta jää pahimmillaan ajoneuvorekisteriin. Tällaiset autot vääristävät ajoneuvokannan tilastointia.

Epäviralliset toimijat saattavat laiminlyödä myös esikäsittelyn. Kadoksiin jää vuosittain lähes 300 000 litraa öljyjä ja nesteitä, jotka päätyvät pahimmassa tapauksessa maastoon ja vesistöihin.

Suomen Autokierrätyksellä on 286vastaanottopistettä (siirryt toiseen palveluun)eri puolella Suomea. Niistä valtaosa noutaa auton ilmaiseksi, mikäli auto ei ole ajokuntoinen. Auton voi lisäksi kierrättää kätevästi nettipalvelussa pankkitunnuksilla tai käymällä katsastustoimipaikassa auton papereiden kanssa tilaamassa noudon.

Romuauto päätyy kierrätykseen.
Romutuspalkkiolla halutaan vauhdittaa autojen kierrätystä.Yle/Juha Korhonen

Onnettomuuksista romua

Romu-autoja kerätään Keski-Suomen teiden varrelta noin 20 vuodessa.

– Suurin osa on onnettomuusajoneuvoja ja osa väärin pysäköityjä. Jotkut ovat olleet niin pitkään hylättyinä, että ovat hautautuneet lumikasojen alle, kertoo työmaapäällikkö Iisko Rossi YIT-Rakennuksesta. Rossin edustama yhtiö huolehtii hylätyistä autoista Keski-Suomen ELY-alueella.

– Kun ilmoitus saadaan, ajoneuvo käydään kuvaamassa ja niistä yritetään saada tunnistetiedot – auton malli, värit, rekisterinumero, jos se sattuu olemaan paikalla. Tiedot lähetetään Lapin ELY-keskukseen, joka on yhteydessä auton omistajaan. Siitä kahden vuorokauden päästä meillä on oikeus siirtää auto pois. Hinausautolla romu siirtyy kunnan varastoon, esimerkiksi Jyväskylän alueella Stena Recyclingin tai Kuusakoski Oy:n hoitoon.

Ennen romutusta autoista poistetaan vaaralliset ainekset, muuan muassa öljy. Esimerkiksi Stenalta ”kuivatetut” autot matkaavat Poriin murskattavaksi.

Tienvarsilla näkyy silloin tällöin hylättyinä kohtuullisen hyväkuntoisen näköisiä ja kohtuullisen uusia ajoneuvoja. Ja eipä aikaakaan, kun termiitit vievät autosta kaiken irtilähtevän.

– Vaikea sanoa miksei omistajia omaisuus kiinnosta, itseäni ainakin kiinnostaa, ihmettelee Rossi.

Kunnat ja ELY-keskukset huolehtivat

Kunnat ja kaupungit huolehtivat hylättyjen ja kunnossapitoa haittaavien ajoneuvojen siirtämisestä yleisiltä alueiltaan. Alueelliset ELY-keskukset vastaavat yleisillä teillä hylätyistä ajoneuvoista. Hylätystä ajoneuvosta voi soittaa kellon ympäri Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100.

Kilvettömään, hylätyksi katsottuun romuajoneuvoon kiinnitetään siirtokehotus. Mikäli ajoneuvossa on rekisterikilvet, lähetetään ajoneuvon omistajalle tai haltijalle siirtokehotus. Ajoneuvon omistajalla tai haltijalla on noin viikko aikaa siirtää ajoneuvo.

Jos auto on rekisteröimätön, katsastamaton, palanut tai vaarallisessa kunnossa, voidaan siirto hoitaa heti.

Mikäli siirtokehotusta ei noudateta, tehdään siirtopäätös ja kaupunki siirtää ajoneuvon varastoalueelle. Siirtopäätös lähetetään ajoneuvon omistajalle tai haltijalle. Ajoneuvoista kuulutetaan monesti myös kuntien ja kaupunkien nettisivuilla.

Siirron jälkeen omistaja tai haltija voi lunastaa ajoneuvonsa kuukauden sisällä kuulutuksesta maksamalla siirto- ja säilytyskustannuksen. Jyväskylässä hinta on 361,65 euroa ajoneuvolta. Mikäli ajoneuvoa ei lunasteta, se siirtyy kunnan tai kaupungin omistukseen. Siirtopäätöksestä voi tehdä myös oikaisuvaatimuksen.