Verkkokirjakauppa kasvaa – samaan aikaan kivijalkakaupat kituuttavat

Kirjakauppaliiton mukaan suomalaiset käyttävät kirjoihin vuosi vuodelta vähemmän rahaa. Asiakkaat ovat karkaamassa perinteisistä myymälöistä verkkokauppoihin, joiden kasvuvauhti on ollut nopeaa.

kulttuuri
Kirjoja hyllyssä.
Veli-Pekka Hämäläinen / Yle

Kirjakauppaliiton mukaan vuonna 2009 suomalaiset ostivat kirjoja 512 miljoonalla eurolla. Vuonna 2013 osuus oli pudonnut 487 miljoonaan. Lukuihin ei sisälly arvonlisäveroa.

Viime vuoden kokonaislukua ei ole vielä olemassa, mutta Suomen Kustannusyhdistyksen ja Kirjakauppaliiton myyntitilastojen mukaan kokonaismyynti laski kahdeksan prosenttia vuodesta 2013.

– Tästä saa sen kuvan, että kirjojen myynti on laman alun jälkeen alkanut laskea, sanoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Kirjakauppaliiton luvut kerää Tilastokeskus. Lukuihin ei sisälly e-kirjojen myyntiä, mutta sähköisten kirjojen myynti on Suomessa kuitenkin edelleen pientä. Suomen Kustannusyhdistyksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan ladattavien sähkökirjojen kokonaismyynti oli vain 1,2 miljoonaa euroa vuonna 2013.

"Taantuma ei selitä laskua"

Kirjakauppaketjut eivät julkista tarkkoja lukuja kirjamyynnistään. Esimerkiksi Stockmann ei kerro, miten konserniin kuuluvan Akateemisen kirjakaupan kirjamyynti on kehittynyt.

Suomalaisen Kirjakaupan liikevaihto on viime vuosina pysynyt samoissa luvuissa.

Suomalaisen toimitusjohtaja Timo Kopran mukaan ketjun kirjamyynti on kuitenkin laskenut "hieman". Hän on kuitenkin Jaakkolan kanssa eri mieltä taantuman vaikutuksesta kirjamyyntiin.

– Aina taloudellisella taantumalla on jonkinlainen merkitys, mutta sanoisin että syynä on suomalaisten ajankäytön muutos. Kirja näyttelee ikävä kyllä entistä pienempää roolia siinä, Kopra sanoo.

Tilastokeskuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan 1990-luvun alussa 10 vuotta täyttäneestä väestöstä 82 prosenttia luki ainakin yhden kirjan vuoden aikana. Vuonna 2009 osuus oli pudonnut 75 prosenttiin.

Oli kirjakaupan pieneneminen suurta tai pientä, sillä on vaikutuksensa. Kirjakauppaliiton mukaan viimeisen kymmenen vuoden aikana ovensa on sulkenut yli 50 "laajan valikoiman" kirjakauppaa. Tällä hetkellä niitä on vajaat 200. Liikkeiden vähentymistä selittää kokonaismyynnin pienenemisen lisäksi nettikaupan kasvu.

– Verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä on muutamassa vuodessa kasvanut 10 prosentista 15 prosenttiin, sanoo Kirjakauppaliiton Katriina Jaakkola.

Verkkokirjakauppa kasvaa – tarvittaessa tappiolla

Puhtaasti verkossa toimivat kirjakaupat elävätkin kasvun aikaa. Suomen suurimpiin verkkokirjakauppoihin lukeutuvat Adlibris Finland ja Booky.fi kertovat kasvattaneensa myymiensä kirjojen määrää viime vuonna kymmenillä prosenteilla. Adlibris Finlandin toimitusjohtaja Marjo Tuomikosken mukaan yritys harkitsee varaston pystyttämistä Suomeen. Tällä hetkellä Adlibriksella on yksi suuri varastohalli Ruotsin Morgongåvassa.

Yhteenlaskettuna yritykset myivät viime vuonna noin 1,5 miljoonaa kirjaa, mikä on prosentteja Suomen vuosittaisesta kirjamyynnistä. Verkkokaupan etuna on etenkin kirjan halpa hinta.

– Pienemmillä toimitilakuluilla pystytään käsittelemään isoja volyymejä. Eli ei tarvitse maksaa keskustan paraatineliöistä kallista hintaa että pääsee asiakasvirtojen äärelle. Voi toimia syrjemmällä ja pienemmillä neliöhinnoilla, sanoo Booky.fi:n toimitusjohtaja Antti Ypyä.

Halpoja hintoja selittää kuitenkin myös se, että verkkokirjakaupat kasvattavat toimintaansa tällä hetkellä voittojen kustannuksella. Kun esimerkiksi Booky ja Adlibris kasvattivat liikevaihtoaan viime vuoden aikana kymmenillä prosenteilla, Bookyn tulos oli hädin tuskin plussan puolella ja Adlibris Finland teki tappiota jo toista vuotta putkeen.