Netflixin kuherruskuukausi ohi – suomalaiset eivät halua maksaa netti-tv:stä

Suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan netti-tv-palveluista yhtä innokkaasti kuin muut pohjoismaalaiset. Yksi syy on kotimaiset ilmaispalvelut. Kansainväliset maksulliset netti-televisiot ovat alkuinnostuksen jälkeen menettäneet asiakkaitaan Suomessa.

kulttuuri
Katsomon netti-tv
Katsomon netti-tvYle

Suomalaiset katsovat netin tv-palveluista eniten tv-sarjoja, elokuvia ja dokumentteja.

Helsinkiläinen Lauri Kasti katsoo netistä urheilua.

– Urheilua tulee kulutettua aika paljon, kuten maalikoosteita. Joskus tulee katsottua ohjelmia, jos ne on missannut. Ja lapset katsovat lastenohjelmia Areenasta, Ruudusta ja YouTubesta.

Kastin perheeseen on hankittu maksullinen satelliittipaketti, mutta siitäkin luopumista on harkittu. Perinteinen televisio ei istu arjen askareisiin.

Netflixin netti-tv
Netflixin netti-tvYle

– Kyllä se tuntuu, että televisio on tavan vuoksi päällä. Kaikkea muuta tulee tehtyä enemmän. Perinteisen telkkarin rooli vähenee koko ajan, Lauri Kasti sanoo.

Suomessa ei olla valmiita maksamaan

Netti-tv:n katselu kasvaa koko ajan. Viime vuonna television katsominen netistä kasvoi Suomessa jopa 50 prosenttia.

Ylivoimaisesti suosituin palvelu on Yle Areena. Sitä käyttää yli 80 prosenttia suomalaisista. Seuraavaksi eniten käytetään Katsomoa ja Ruutua. Suosituin kansainvälinen maksullinen tv-palvelu Netflix tulee vasta neljänneksi.

Suomalaiset eivät ole juuri valmiita maksamaan tv-sisällöistä netissä. Tämä selviää internet-palveluja toimittavan Arkenan Pohjoismaissa tekemästä tutkimuksesta.

– Suomessa vain noin joka kolmas maksaa palveluista. Toinen ääripää on Norja, jossa kaksi kolmesta kuluttajasta maksavat näistä palveluista, kertoo Arkenan toimitusjohtaja Jussi Karttila.

Karttila arvelee, että palveluista ei makseta täällä, koska maksu-tv-kulttuuri on vielä nuori.

– Suomalaiset ovat tottuneet hyviin ilmaisiin palveluihin. Suomalaiset eivät ole myöskään valmiita maksamaan television kaltaisesta palvelusta vielä.

Suomalaisten suosimat netti-tv-palvelut
Yle Uutisgrafiikka

Katsomossa maksetaan urheilusta

MTV:n Katsomo-palvelun suosituimmat ilmaiset ohjelmat ovat nuorten suosikkeja. Tällaisia ovat esimerkiksi Salatut elämät ja Ensitreffit alttarilla.

– Näissä suosituimmissa netti-tv:n osuus ohjelman katselusta on noussut jopa 25 prosenttiin. Ne alkavat olla jo merkittäviä lukuja, sanoo MTV:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Lars Schulman.

Katsomon käyttäjät ovat puolestaan valmiita maksamaan urheilusta.

– Maksullisissa sisällöissä meillä korostuvat esimerkiksi formulat ja jalkapallon Valioliiga, jotka ovat suosittuja. Lisäksi ollaan valmiita maksamaan ohjelmiin liittyvistä lisämateriaaleista, kutenSalattujen elämienkohdalla, Schulman kertoo.

Viasatin netti-tv
Viasatin netti-tvYle

Alkuinnostus on laantunut

Kansainväliset maksulliset netti-tv-palvelut tulivat Suomeen muutama vuosi sitten. Nyt kuherruskuukausi niiden kanssa näyttää olevan ohitse.

– Tutkimuksemme osoittavat, että suurimmat toimijat Netflix, HBO Nordic ja Viaplay ovat kaikki menettäneet hiukan asiakkaita. Kaikki halusivat näitä kokeilla ja nyt kuluttajat ovat enemmänkin keskittyneet johonkin palveluun, jonka asiakkaina sitten ovat, sanoo Arkenan toimitusjohtaja Jussi Karttila.

Lauri Kastin perheessä Netflix jäi kertakokeiluksi.

– Silloin ne leffat olivat sellasia b-luokan leffoja eikä mitään hittileffoja. Eikä siellä ollut mitään mielenkiintoisia sarjojakaan. Jotenkin tuntui että ei se sit ollutkaan oma juttu. Aika paljon on ilmaistakin sisältöä saatavilla, niin melkein niilläkin pärjää hyvin.