Unohda ulkoluku: Pääsykokeiden lukurupeama helpottuu oikealla tekniikalla

Pääsykokeiden kirjapakettia ei kannata paukuttaa päähän ulkoa oppimalla. Asiantuntija neuvoo korvaamaan pänttäyksen juuri sinulle sopivalla opiskelutekniikalla. Toinen tekee muistiinpanoja, kun taas toisen mieleen asiat jäävät ääneen puhumalla. Tärkeintä on aloittaa urakka ajoissa, että tuiki tärkeälle kertaukselle jää aikaa.

Kotimaa
Kynä muistiinpanojen päällä
Anu Pöntinen / Yle

Ennen ei tunnettu muuta opiskelutapaa kuin ulkoa pänttääminen. Laaja-alainen erityisopettaja Tiina Vitka Kokkolasta hymähtää, että nykyään haetaan opiskelijan omia vahvuuksia. Sitä kautta etsitään, miten voi itse oppia parhaiten. Lukemisen tapoja on monenlaisia.

– Asia pitää ymmärtää, eikä opiskella hokemalla ulkoa.

Joillekin sopii muistiinpanojen teko. Voi käyttää käsitekarttaa, ranskalaisia viivoja, piirtämistä ja tehtävien tekoa, jos sellaisia pääsykokeisiin kuuluu. Ei kuitenkaan kannata kirjoittaa koko kirjaa läpi, vaan olennaiset asiat. Se on kertaamiseenkin hyvä keino.

Minä loisin rutiinit päiviin ja tekisin aikataulut. Kannattaa aloittaa mahdollisimman ajoissa, että kertaamiselle jää tarpeeksi aikaa.

laaja-alainen erityisopettaja Tiina Vitka

Toiset oppivat keskustelemalla tai kertomalla asiasta toiselle. Äänikirjoja voi käyttää lenkkeillessä. Jotkut alleviivaavat asioita tekstistä. Lääkikseen hakija voi piirtää lihaksista ja luista kuvia, jotka kiinnittää seinälle.

Mielikuvaopiskelua voi kokeilla esimerkiksi kielten opinnoissa.

– Opiskelija ajattelee itselleen mieluisan paikan, johon sitten mielikuvissaan sijoittelee uusia ja hankalia sanoja. Historianopiskelussa taas voi luonnostella aikajanan, johon sijoittaa tapahtumia. Joku tekee mielessään historiallisen elokuvan.

Suunnitelmallisuus kannattaa

Kun opiskelijan eteen läimäistään iso pino paksuja ja ehkä tylsännäköisiä opuksia, erityisopettaja neuvoo tekemään suunnitelman.

– Minä loisin rutiinit päiviin ja tekisin aikataulut. Kannattaa aloittaa mahdollisimman ajoissa, että kertaamiselle jää tarpeeksi aikaa.

Vitkan vinkit ulottuvat myös siihen, millaisessa ympäristössä kannattaa päntätä. Mukava ja itselle rauhallinen opiskelupaikka pitäisi löytää sekä positiivinen asenne.

Neuvon kokeilemaan uusia lukutekniikoita, sillä lukurupeama voi oikeasti olla ihan mukava, kun ei jumiudu siihen perinteiseen.

laaja-alainen erityisopettaja Tiina Vitka

– Kirja auki ja sisällysluettelo esiin. Sitä kautta selviää kokonaisuus, mitä pitää opiskella. Kun otan uuden asian esiin, käyn läpi otsikot ja selailen kuvat. Sitä kautta uuden asian pystyy nivomaan aiemmin opittuun ja omaan arkielämään. Ennakoinnin on todettu auttavan muistamista.

Liian pitkä lukurupeama ei ole hyödyllinen, opastaa Vitka. Muisti ei toimi väsymättä. Opiskelijaraukkakin voi väsähtää, jos lukujakso kestää 1-2 tuntia pitempään. Väillä pitää ulkoilla tai nähdä kavereita.

– Neuvon kokeilemaan uusia lukutekniikoita, sillä lukurupeama voi oikeasti olla ihan mukava, kun ei jumiudu siihen perinteiseen, rohkaisee Vitka.