1. yle.fi
  2. Uutiset

Jättitehdas tietää ruuhkia maanteille, raiteille ja Vuosaaren satamaan

Jättimäiset sellutehtaat suorastaan ahmivat puuta. Äänekosken nykyinen tehdas tarvitsee puuta 2,4 miljoonaa kuutioita. Uusi tehdas tarvitsee 2,5 kertaisen määrän eli 6,5 miljoonaa kuutiota. Äänekosken seututeille ja kaupungin läpi kulkevalle Nelostielle se tarkoittaa rekkajyrinää kellon ja vuoden ympäri.

Kotimaan uutiset
Äänekosken tehtaat nielevät puuta suuria määriä.
Jani Ilola / Yle

Rekkarallin luvuiksi on ilmoitettu 270 täysperävaunullista rekkaa ja yli kolme junalastillista vuorokaudessa. Tehtaan lähiteillä, muun muassa Kotakennääntiellä lasketaan tehtaan pyöriessä liikkuvan neljä täysperävaunullista rekkaa minuutissa – normaalin liikenteen lisäksi.

Nelostietä on monet hallituskaudet yritetty saada entistä sujuvammaksi Jyväskylän pohjoispuolella, mutta nihkein tuloksin. Biotuotetahtaan suunnittelu hellytti Alexander Stubbin johtaman hallituksen. Se myönsi kahdessa erässä tehtaan liikenneyhteyksien parantamiseen 158 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle siitä irtoaa 13 miljoonaa euroa.

Myönnetyllä rahapotilla on tarkoitus uudistaa ensitöinä noin kymmenen kilometriä Nelostietä Äänekoskelta pohjoiseen, Huutomäkeen. Summaan sisältyy myös Jyväskylä-Äänekoski junaradan sähköistys.

Ensin kuntoon Kirri-Tikkakoski väli

Nelostiellä on toiveissa ensin saada kuntoon Kirri-Tikkakoski –osuus. Sen hintalappu on 150 miljoonaa euroa ja suunnitelma on lähetetty Liikenneviraston hyväksyttäväksi tammikuun alussa.

Nelostien seuraava korjausosuus Vehniä-Huutomäki on vasta ympäristön arviointivaiheessa. Huutomäen eritasoliittymän suunnitelma on jo valmis ja hyväksyttävänä. Nelostien osuus Äänekoskella Myllyntauksesta Mämmensalmeen on yleissuunnitteluvaiheessa. Näiden kustannusarvio on 80 miljoonaa euroa,

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre Oy ja Helsingin satama solmivat lokakuussa 2014 aiesopimuksen, jossa biotuotetehtaan selluvienti keskitetään Vuosaareen satamaan. Vuosaaren valintaa vientisatamaksi puolsivat sen saavutettavuus niin maalta kuin mereltä ja sen merkitys Suomen ulkomaankaupassa. Satamaa on vastikään uudistettu ja se on jo ennestään Metsä Groupin yhtiöiden vientisatama.

Tehdas lisää Metsä Groupin vientitoimituksia 800 000 tonnilla vuodessa. Se vastaa noin 35 junavaunullista sellua päivässä.

Helsingin Sataman johtaja Kimmo Mäki, Metsä Fibren toimitusjohtaja Ilkka Hämälä ja Metsä Groupin logistiikkajohtaja Jari Voutilainen julkistivat satamayhteistyön lokakuussa 2014.
Helsingin Sataman johtaja Kimmo Mäki, Metsä Fibren toimitusjohtaja Ilkka Hämälä ja Metsä Groupin logistiikkajohtaja Jari Voutilainen julkistivat satamayhteistyön lokakuussa 2014.Jari Kohtanen
Lue seuraavaksi