Omistajaohjausministeri vaatii jäänmurtajakiistan osapuolilta kohtuullisuutta

Sirpa Paatero kertoo vedonneensa kiistan osapuoliin, jotta ne pääsisivät sopuun neuvottelupöydässä. Oikeuskansleri on todennut, ettei valtionyhtiöön vaikuttaminen lakon torjumiseksi kuulu omistajaohjausministerin toimivaltaan.

politiikka
Sirpa Paatero
Sirpa PaateroUula Kuvaja / Yle

Kaikki kivet on käännettävä, jotta laaja merenkulkualan lakko voidaan välttää, kirjoittaa kehitys- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd.) blogissaan (siirryt toiseen palveluun). Hän viittaa Helsingin Sanomien uutiseen (siirryt toiseen palveluun), jossa kerrottiin, ettei Paatero voi puuttua jäänmurtajien lakkoon, joka uhkaa laajeta torstaina tukilakkojen myötä. Paatero kirjoittaa, että lakon välttäminen on kaikkien yhteinen etu.

– Osapuolilta tarvitaan nyt kykyä kohtuullisuuteen ja vastuunkantoon, hän sanoo.

Paatero painottaa, ettei omistajaohjauksesta vastaava ministeri ole työehtosopimuskiistan osapuoli. Hän kertoo kuitenkin vedonneensa osapuoliin, jotta sopu löytyisi neuvottelupöydässä.

– Olen selvittänyt mahdollisuuttani toimia kysymyksessä, jos tilanne katsottaisiin pakottavaksi, hän muotoilee.

Paateron mukaan oikeuskansleri on todennut, ettei yhtiöön vaikuttaminen laajemman lakon torjumiseksi kuulu omistajaohjausministerin toimivaltaan. Ministeri voi puuttua valtionyhtiön toimintaan omistajaohjausintressin, eli yhtiön omaan etuun tai sen strategiseen intressiin liittyvän syyn vuoksi. Laajemman yhteiskunnallisen syyn, kuten nyt mahdollisesti ulkomaankauppaa lamauttavan tukilakon, perusteella yhtiön toimiin voisi puuttua hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta.

Paatero painottaa vastuun kuuluvan työmarkkinaosapuolille. Paateron mukaan on vaarallista kehitystä, jos hallitus toimii kiistakysymyksissä erotuomarina.

Merimies-Unioni ja Konepäällystöliitto neuvottelevat jälleen tänään tiistaina iltapäivällä valtion jäänmurtajayhtiö Arctia Shippingiä edustavan Suomen erikoisalusten työnantajaliiton kanssa valtakunnansovittelija Minna Helteen johdolla.

Työntekijäpuoli haluaa työehtosopimuksesta yleissitovan. Arctian mukaan kilpailun on oltava vapaata. Tukilakon on tarkoitus alkaa 2. huhtikuuta, elleivät osapuolet pääse sopuun. Kaikki Suomen lipun alla rahtia kuljettavat alukset jäisivät silloin satamiin.