Tästä auton varoitusvalosta et välttämättä pääse eroon edes merkkihuollossa

Rengaspaineiden seurantajärjestelmän varoitusvalo voi jäädä palamaan, kun autoon vaihdetaan renkaat, joissa ei ole paineantureita. Katsastajat eivät varoitusvalosta välitä.

liikenne
Rengaspainehälytin
Marjut Suomi /Yle

Auton rengaspaineantureista luopuminen voi aiheuttaa ikävän yllätyksen auton omistajalle. Rengaspaineiden seurantajärjestelmän varoitusvalo voi jäädä palamaan, kun autoon vaihdetaan renkaat, joissa antureita ei ole.

Esko Puputti Tampereen Lakalaivan Euromasterista kertoo, että heillä varoitusvaloa ei ole pystytty koodaamaan pois mistään autoista. Heidän täytyy ohjata asiakkaat merkkihuoltoon, mutta kaikista autoista varoitusvaloa ei saada sammumaan sielläkään.

Huoltopäällikkö Martti Huttunen Toyota Tammer-Autosta sanoo, että muun muassa Toyotoissa merkkivalo jää palamaan, kun alle vaihdetaan renkaat, joissa vahteja ei ole.

– Muuten auto ei mene vikatilaan, mutta oranssin värinen renkaan kuva palaa, Huttunen sanoo.

Huttunen kertoo, että heillä sellaisetkin asiakkaat, joilla on renkaiden paineantureihin perustuva järjestelmä, valitsevat renkaita, joissa ei ole vahteja.

– Monet kyllä ostavat vahdit sekä kesä- että talvirenkaisiin, Huttunen sanoo.

Trafi lievensi vaatimusta

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tiedotti viime syksynä, että rengaspainevahdista tulee pakollinen vain uusien autojen ensiasennusrenkaille eli renkaille, joilla auto ensirekisteröidään. Renkaita uusittaessa autoilija voi itse päättää, ottaako uuteen rengassarjaan seurantajärjestelmän vai ei.

Aiemmin Trafi oli ilmoittanut, että rengaspaineiden seurantajärjestelmää koskevaa vaatimusta pitäisi soveltaa myös henkilöauton seuraaviin rengassarjoihin, sekä talvi- että kesärenkaisiin.

Uusi vaatimus liittyy EU:n säädökseen rengaspainevahdista, joka tuli voimaan viime marraskuun alussa.

Katsastajat eivät varoitusvalosta piittaa

Katsastukseen mennessä varoitusvalosta ei tarvitse olla huolissaan.

Katsastuspäällikkö Teemu Kyllönen Plus Katsastus Tampereesta sanoo, että varoitusvaloon ei katsastuksessa puututa, vaikka se palaisikin.

Kyllösen mukaan rengaspaineet arvioidaan entiseen tapaan silmämääräisesti ja tarvittaessa ne mitataan painemittarilla. Hän sanoo, että koska asia on niin uusi, heillä ei vielä ole tullut vastaan sellaisia autoja, joissa varoitusvalo olisi turhaan palanut.

Kyllönen arvioi, että ongelma olisi kaikissa merkeissä, jotka käyttävät aktiivista rengaspaineiden valvontajärjestelmää.

Myös Trafin yksikönpäällikölle Erik Asplundille varoitusvaloa koskeva ongelma on tuttu. Asplundilla ei ole tarkkaa tietoa siitä, mitä merkkejä se koskee.

– Se riippuu merkistä ja mallista, Asplund sanoo.

Asplund rauhoittelee autonomistajia, että katsastuksen läpimenoon varoitusvalo ei vaikuta.

– Koska järjestelmä ei ole pakollinen, katsastajaa varoitusvalo ei kiinnosta, Asplund sanoo.