Tehomyyjät kauppakeskusten käytävillä joko ärsyttävät – tai sitten eivät

Ohikulkijoita pysäyttelevät tehomyyjät ovat yleistyneet kauppakeskuksissa. Ja myyntitykit tulevat iholle, tykkäsit tai et. Joko suomalainen on kohtelias tai myyjät taitavia, koska yllättävän moni päätyy myyntipisteille juttelemaan.

Kotimaa
Yritysten promootiopisteet ovat yleistyneet kauppakeskusten käytävillä.
Yritysten promootiopisteet ovat yleistyneet kauppakeskusten käytävillä.Jaana Polamo / Yle

Pop up –pisteissä ja promootiopaikoilla kaupataan yleisimmin sähkösopimuksia, puhelinliittymiä ja vakuutuksia. Myyjät eivät yleensä ole energiayhtiön tai operaattorin palkkalistoilla, vaan välissä toimii uusmyyntiin erikoistunut yritys. Myyntipisteet tuovat työtä varsinkin nuorille.

Toimittajan ottaessa kontaktia mikrofonin kanssa kauppakeskuksen asiakkaisiin, tulee selväksi, että myyntitykkeihin suhtaudutaan monella tavalla.

– En oikein tykkää, tuputusta.
– Kai ne joillekin sopii.
– Ei se oo härintää, työtähän se tekee.
– Voihan sanoa kiitos ei ja lähteä.
– Väkisin ottivat.
– Ei ne ärsytä, mä osaan kävellä ohi.
– Silloin kun kiire jonnekin ne yleensä hyökkäävät.

Kauppakeskuspäällikkö Tanja Hyytiäinen Jyväskylän Forumissa vahvistaa, että kuluttaja-asiakkaita on monenlaisia.

– Joku tykkää, joku ei, joku kokee liian tungettelevana. Jotkut haluavat juttuseuraa, jotkut saavat jopa kustannussäästöjä vaihtamalla palveluntuottajaa tai operaattoria. Sitäkin palautetta on tullut, että on kivoja kavereita ja myyjiä, joiden kanssa voi vaihtaa muutakin juttua kuin aiheeseen liittyen, summaa Hyytäinen.

Asiointia kasvotusten

Uudet myyntikanavat kiinnostavat yrityksiä. Lähikontakti nähdään tärkeänä, koska kaikki asiakkaat eivät halua roikkua verkossa ja puhelimessa.

– Me palvelemme asiakkaita useissa paikoissa: puhelimitse, sähköisissä kanavissa ja hyvillä kauppapaikoilla, joissa asiakas voi helposti kauppareissun yhteydessä hoitaa esimerkiksi sähkösopimuksia ja keskustella energia-asioista asiantuntijan kanssa, kertoo myyntipäällikkö Sami Naskali Fortumilta.

– Me on saatu myyjistä hyvää palautetta ja jokainen palaute käydään huolellisesti läpi, sanoo Naskali eikä vastaa suoraan tuleeko myös negatiivista palautetta.

Ärsyttävää tai ei, standimyynti synnyttää uusia työpaikkoja ja nimenomaan nuorille. Jyväskylässä Fortumin ja TeleFinlandin myyntipisteitä hoitava uusmyyntiyritys Celectus työllistää kolmisenkymmentä nuorta. Uusia paikkoja on auki jatkuvasti.

Paulus Kivjärven mukaan myynti on pääasiassa asiakkaan kanssa keskustelua hauskalla asenteella.
Paulus Kivjärven mukaan myynti on pääasiassa asiakkaan kanssa keskustelua hauskalla asenteella.Jaana Polamo / Yle

Paulus Kivijärvi päätyi tehomyyjäksi opiskeltuaan pari vuotta väärää alaa.

– Matkailua opiskelin pari vuotta, mutta se ei ollut ollenkaan oma juttu. Töitä oli saatava ja ennakkoasenne oli tähän aika negatiivinen niin kuin monella asiakkaallakin, mutta tämä olikin sitten se oma juttu.

Paulus haluaa saada asiakkaan nauramaan

Paulus on kaupitellut sähkösopimuksia noin vuoden ja aikoo jatkaa alalla.

– Kyllä se onnistumisen tunne vie eteenpäin. Monet sanoo, ettei mitään osta ja lopputulos on, että asiakas lähtee hymyssä suin pois oston jälkeen.

En valikoi asiakkaita, kaikki ovat potentiaalisia, sataan kertaan pysäytetyt naamat toki muistuu mieleen, joten niitä en välttämättä pysäytä uudestaan, linjaa Kivijärvi toimintaansa.

Myyntitekniikkansa hän on hionut tarkasti.

– Mun taktiikka on ehdottomasti saada asiakas nauramaan. Myynti on pääasiassa asiakkaan kanssa keskustelua, puhutaan niistä asioista, joista asiakas tykkään, huomioidaan asiakasta, ei pälätetä pelkästään omia juttuja, kysellään, kuunnellaan, muistetaan vastaukset ja sitten tehdään paras mahdollinen tarjous ja asiakas ajattelee siinä vaiheessa, että tuo on hyvä tyyppi, tuo ei huonoa diiliä tee.

Celectuksella myyjät saavat työehtosopimuksen mukaista takuupalkkaa, mutta tehokas tykki voi tienata kivastikin. Paulus Kivijärvi ei ansioitaan tarkkaan paljasta.

– Itteni lisäksi minulla on kolme marsua taloudessa ja kaikki pystyn elättään ja vähän jää ylikin, nauraa Kivijärvi.

Haastattelut kauppakeskuksessa teki Riika Raitio.

Jotkut haluavat tehomyyjiltä juttuseuraa, jotkut saavat kustannussäästöjä vaihtamalla palveluntuottajaa tai operaattoria.
Jotkut haluavat tehomyyjiltä juttuseuraa, jotkut saavat kustannussäästöjä vaihtamalla palveluntuottajaa tai operaattoria. Jaana Polamo / Yle