1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tekniikka

Daimler-Reitwagen 130 vuotta – hevoseton ratsastusvaunu pieneen kaupunkipyörittelyyn

Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach saivat huhtikuun 3. päivänä 1885 patentin moottorille, joka painoi vain 60 kiloa. Saksalaisherrojen haaveena oli, että tällä moottorilla ihminen voisi ehkä ratsastaa ilman hevosta. Autoa ei ollut tuolloin vielä keksitty, mutta pian keksittiin.

tekniikka
Kuvan polkupyörän ja moottoripyörän hybridistä, jossa on myös satula ja apupyörät.
Daimler

Patenttinumero 34 926 myönnettiin yksisylinteriselle nelitahtimoottorille, jossa voisi käyttää modernia öljystä tislattavaa polttoainetta. Daimlerilla ja hänen nerokkaalla työntekijällään Maybachilla oli jo ennen tätäkin pari moottoria patentoituina, mutta ne olivat isoja ja todella painavia.

Kaksikon uusi moottori kehitti puoli hevosvoimaa. Vain 264 cm³:n moottori oli niin pieni, että mahtui pöydälle. Enää piti keksiä, mitä sellaisella moottorilla voisi tehdä.

Parivaljakkoa kiinnosti, miten moottoria voisi käyttää jollakin tavalla ihmisen liikuttamiseen. Mitään tarvetta sellaiselle ei tietenkään ollut, kaikillahan oli hevonen.

Moottoripyörä tuli – moottorikelkka hylättiin

Daimlerin ja Maybachin kokeiluissa pienen pientä moottoria soviteltiin puiseen runkoon, joka muistutti polkupyörää ja tietenkin hevosta. Pyörät tehtiin raudasta, koska kumiset ilmapyörät olivat vielä keksimättä.

Kesällä 1885 kaikki oli valmista. Patentin ihmeellinen ratsastusajoneuvo sai 29. elokuuta. Nimi Reitwagen eli ratsastusvaunu keksittiin tosin vasta jälkikäteen. Apupyörällä varustettua Daimler-Reitwagenia voidaan pitää maailman ensimmäisenä oikeana moottoriajoneuvona.

Daimlerilla oli samana syksynä vireillä toinenkin vaihtoehto. Kaksikko sovitteli moottoriaan Daimler-Motorschlittenin sisälle. Keulasuksella ja piikkipyörillä varustettu laite oli tarkoitettu talvikeleille. Moottorikelkka kulki kuitenkin kehnosti, eikä tyydyttänyt keksijöitään. Projekti haudattiin.

Reitwagenista kului vain viikkoja ensimmäiseen autoon

Vuonna 1885 kaikki tapahtui lopulta hyvin nopeasti. Reitwagen ei toiminut ainoastaan paperilla, vaan myös käytännössä. Maybach suoritti tukun testiajoja. Huippunopeutta oli joko kuusi tai 12 kilometriä tunnissa, valitusta välityksestä riippuen. Kovan vauhdin vuoksi jarrukin tarvittiin.

Marraskuussa Gottlieb Daimlerin poika onnistui ensimmäistä kertaa ajamaan todella pitkän matkan yleisillä teillä. Daimlerin tehtaalta Cannstattista Untertürkheimiin ja takaisin oli matkaa 12 kilometriä. Se oli ihme. Hevosta ei enää tarvittu kaupungissa liikkumiseen.

Daimler jatkoi kehitystyötään. Seuraavaksi hän halusi asentaa isomman moottorin hevosvaunuihin. Sen hän keksikin, mutta myöhästyi.

Patentti 37 435 myönnettiin tammikuun 29. päivänä 1886 vain 50 kilometrin päässä asuvalle Carl Benzille. Patentin nimi oli Benz Patent-Motorwagen, joka myöhemmin opittiin tuntemaan nimellä auto.

Alkuperäistä Daimler-Reitwagenia ei enää ole. Se tuhoutui tulipalossa 1903. Maailman ensimmäisestä ihmisen ohjattavasta ajoneuvosta on tehty 10 replikaa. Yksi niistä on ajokuntoinen.

Lue seuraavaksi