Mustat laatikot ovat arkea myös laivoissa – autoissa turvatekniikka soittaa jopa automaattisen hätäpuhelun

Erilaisten kulkuvälineiden turvallisuustekniikka on kehittynyt valtavasti viime vuosien aikana. Onnettomuuksien selvittäminen on helpompaa, kun ajotietokoneet tallentavat valtavan määrän dataa jopa tavallisissa henkilöautoissa. Auto voi jopa soittaa automaattisen hätäpuhelun.

Kotimaa
Tuhoutuneen Airbus-koneen äänitallennin
Germanwingsin Airbus A320-lentokoneen vaurioitunut musta laatikko.Bureau d'Enquêtes et d'Analyses, BEA

Ei taida olla enää sellaista modernia kulkuvälinettä, jonka kulkemista ei rekisteröitäisi jonkinlaiseen tietokoneeseen. Mustat laatikot ovat tuttuja lentokoneista, mutta harva tietää, että myös isommissa laivoissa on käytössä vastaavanlaista tekniikkaa.

Musta laatikko merellä on nimeltään VDR eli englanniksi Voyage Data Recorder. Reippaasti yksinkertaistettuna tämä yleensä oranssin värinen laite taltioi muun muassa laivan liikkeet ja komentosillan keskustelut samantyylisesti kuin lentokoneessa. Laivat lähettävät myös radioaaltoja hyväksikäyttäen paikkatietoa itsestään.

Laivojen upotessa mereen jää kellumaan poiju, joka lähettää signaalia, ja laiva voidaan paikantaa.

Auto voi soittaa hätäpuhelun ja noudattaa nopeusrajoituksia

Maantiellä eräänlaiseksi mustaksi laatikoksi voi karkeasti laskea myös raskaiden ajoneuvojen ajopiirturit. Niiden avulla voi tutkia ajoneuvon nopeuksia ja ajoaikoja.

Suomessa piirturipakko astui voimaan 1978. Nykyään uusissa raskaissa ajoneuvoissa ajopiirturit ovat pääsääntöisesti digitaalisia.

Henkilöautoissakin turvallisuustekniikka on pitkällä ajotietokoneineen ja luistonestoineen. Onnettomuuteen joutunut auto voi jopa ottaa automaattisesti itse yhteyden lähimpään hätäkeskukseen.

Lentokoneiden ja laivojen tapaan myös autojen toimintaa tallennetaan pienimuotoisemmin ajotietokoneeseen. Lisäksi karttatietoja hyväksi käyttäen auton nopeutta voisi säädellä automaattisesti niin, että nopeusrajoituksia ei ylitetä. Auto pystyy myös jo nyt ajamaan itsekseen.

Teknisesti olisi myös mahdollista pysäyttää liikkeellä oleva ajoneuvo etänä. Suurin syy näiden innovaatioiden hitaaseen etenemiseen taitaa olla yksityisyydensuoja: ihmiset eivät halua kertoa liikkeistään liikaa. Toisaalta kerromme liikkeistämme valtavan määrän dataa jatkuvasti.

Jopa ihmisellä on käytössä musta laatikko

Mustalla laatikolla tarkoitetaan laitetta, joka tallentaa matkanteossa ajoneuvon toimintoja ja muita yksityiskohtia. Harva on tullut ajatelleeksi, että myös ihmisen mukana kulkee oma musta laatikko, joka usealla itse asiassa on väriltään musta.

Moderni älypuhelin rekisteröi jatkuvasti valtavan määrän tietoa meistä. Yleisissä puhelinmalleissa on vakiona toiminto, josta näet käveltyjen askelten määrän. Puhelimen avulla voi tarkkailla vaikkapa kuorsausta ja erilaisten lisävälineiden avulla melkein mitä vain ihmiskehossa tapahtuvaa toimintaa.

Puhelimet ja GPS-laitteet ovat niin arkisia, että niitä voi laittaa vaikkapa polkupyörään tai lapsen koulureppuun. Onpa puhelinvarkaita saatu kiinni GPS:n piirtämän kartan myötä.

Lentokoneiden turvatekniikan haavoittuvuudet

Palataan vielä sinne, mistä lähdettiin. Lentokoneiden musta laatikko kestää hyvin kuumuutta ja kolhuja, kun tieto tallennetaan nauhojen sijaan digitaalisille tallentimille. Käytännössä kaikki lentokoneeseen liittyvä toiminta on jälkikäteen luettavissa.

Suomalaisilla on tärkeä rooli lentokoneiden mustien laatikoiden kehittämisessä. Diplomi-insinööri Veijo Hietala oli 1940-luvulla maailman ensimmäisiä mustan laatikon (siirryt toiseen palveluun) suunnittelijoita.

Lento-onnettomuusuutisia lukiessa moni ihmettelee, miten lentokone voi nykyaikana kadota ja miksi mustat laatikot eivät lähetä tietoa nettiä pitkin jatkuvasti. Vastaus on yllättävän yksinkertainen: jos lentokoneen liikkeet kertova transponderi ei ole päällä, ei kone lähetä paikkatietoja.

Mustien laatikoiden yhdistäminen nettiin on jo nyt mahdollista, mutta lentoyhtiöt ovat haluttomia käyttämään kallista satelliitin kautta toimivaa palvelua.

Siitäkin voisi käydä keskustelua, kuinka kauan esimerkiksi mereen joutuneen lentokoneen musta laatikko lähettää 37,5 kHZ:n hätäsignaalia. Nyt akun kestoksi on määritelty noin kuukausi. Akkua voisi suurentaa, mutta silloin painon mukana nousisivat myös kustannukset. Tässä maailmassa kaikki on suhteellista.